NHST Media Group, som blant annet gir ut Dagens Næringsliv, selger seg ned til 35 prosent i Smartcom tv.

Store tap

Konsernsjef Gunnar Bjørkavåg i NHST Media Group anslår at mediekonsernet har tapt over 30 millioner kroner på Smartcom siden 2010.

Selskapet har slitt kraftig med inntjeningen, og har tapt store beløp hvert år siden 2007.

NHST kjøpte først 51 prosent i Smartcom i 2005, og har senere kjøpt seg ytterligere opp.

- NHST selger seg ned i Smartcom til 35 prosent fordi  konsernet prioriterer opp egne publikasjoner og redaksjonelt web-tv-innhold. Vi er glade for at ledende ansatte tar bedriften videre mot nye mål, og vi ønsker å være en god medaksjonær videre, sier Bjørgavåg.

Les også:

Svak start for NHST Media Group dnPlus

Must ut av styret dnPlus

Ledende ansatte tar over

Ledende ansatte i Smartcom, med administrerende direktør Tore Nergaard, teknologidirektør Vegard Günther og konsulent Stig Eide Sivertsen i spissen, overtar nå 65 prosent av aksjene i Smartcom.

Kjøpet gjennomføres som en rettet kontant-emisjon til Smartcom:tv for å styrke bedriften.

- Den nye eierstrukturen gir oss en økt fleksibilitet i et marked hvor den tekniske utviklingen går i et høyt tempo og kommunikasjonsbehovene og –løsningene til bedrifter utvikler seg raskt, sier Smartcom-sjef Tore Nergaard.

Selskapet omsatte i fjor for 14,7 millioner kroner, og fikk et resultat før skatt på minus 10,4 millioner kroner. Smartcom ventes å øke omsetningen til omlag 17. millioner kroner i år. 

Les også:

Bratt annonsefall

NHST øker inntektene

Tjener halv milliard på Get-salg  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.