Mandag fikk TV 2-sjef Olav T. Sandnes backing fra styret og eierne for en ny strategi. Samtidig vedtok de konsernets største kostnadskutt noensinne.

Tirsdag klokken 11 ble lederne i TV 2 informert, og klokken 13 snakket Sandnes til de ansatte ved hovedkontoret i Bergen på et allmøte, som også ble direkteoverført til storskjerm i TV 2s «lokalkontor» i Karl Johans gate i Oslo.

Frem til 2020 skal 350 millioner kroner kuttes av et kostnadsbudsjett som i 2016 ligger på rundt 3,5 milliarder kroner.

Det tilsvarer at hver tiende krone skal kuttes.

- Utgangspunktet for at vi har valgt å legge en ny strategi for TV 2 er at vi opplever store endringer som påvirker oss fundamentalt. Dette er ikke endringer som kun påvirker TV 2. Det er endringer som påvirker en hel bransje, sier Sandnes.

Flytter, kutter, endrer

TV 2 må kutte kostnader, men skal også endre innholdsprofil. Prosessen settes i gang bare måneder før TV 2-organisasjonen skal flytte inn i nybygg i Bergen i 2017 og i Oslo i januar 2018.

- TV 2 vil framover i økende grad satse på norsk innhold som speiler norsk virkelighet. Så er det også nødvendig å lage og levere innholdet vårt til en lavere kostnad enn vi gjør i dag. Derfor har vi besluttet at TV 2 innen 2020 skal ha en kostnadsbase som er 350 millioner kroner lavere enn i år, sier Sandnes.

Kuttene og den nye strategiplanen er resultat av et omfattende organisasjons- og strategiarbeid som har gått under navnet «TV 2 i 2020».

«Vi skal tydelig definere posisjonene vi skal vinne, hva vi skal gjøre mer av og hva vi bør gjøre mindre av», skrev Sandnes om prosjektet på kanalens intranett.

I forbindelse med dette arbeidet ble Haakon Knoph (34) ansatt for som strategidirektør. Han kom fra PricewaterhouseCoopers (PwC), hvor han jobbet med investerings-, strategi- og omstillingsprosesser i både privat og offentlig sektor.

Sluttpakker i mai

TV 2 har i dag 850 ansatte.

Sandnes sier de tillitsvalgte i TV 2 vil bli involvert i utformingen både av sparetiltakene og sluttpakkene, som etter planen vil bli utlyst allerede i mai.

- I løpet av noen uker vil TV 2 tilby muligheten til å søke om sluttpakker. Hvordan sluttpakkene vil se ut vil besluttes etter å ha drøftet dette med de tillitsvalgte, sier han.

- Ser dere for dere at alle de 350 millionene skal tas i form av stillingskutt?

- Nei. Vi vil adressere alle relevante kostnadstyper i TV 2. Men at det vil påvirke bemanningen i TV 2 er helt sikkert. Her vil vi se på alle avdelinger og alle nivåer i organisasjonen, sier Sandnes.

Foreløpig er det ikke tatt noen beslutninger om hvor kuttene skal tas eller hvor mange årsverk som vil bli berørt.

Leder for redaksjonsklubben i TV 2, Henrikke Helland, skal nå i drøftelser med ledelsen om utformingen av sluttpakketilbudet.

- Sandnes sa flere ganger at dette er en prosess som skal gjennomføres på ordentlig vis, og at det vil bli presentert mer konkrete tiltak midt i september, sier Helland.

Starter TV 2 Akademiet

Samtidig opprettes TV 2 Akademiet som skal tilby ansatte kompetanseutvikling på sentrale fagområder for TV 2 fra 2017.

- TV 2 forplikter fem millioner kroner årlig til dette frem til 2020. Det er en tydeliggjøring av at vi satser på kompetanse i TV 2 og at de som jobber i TV 2 skal ha gode rammer for å utvikle seg, sier TV 2–sjefen.

Flykter fra reklamepausene

TV 2 opplever i likhet med andre tradisjonelle, lineære tv-selskaper er at publikum søker og konsumerer mye mer innhold på nett - når de selv vil, uavhengig av de tradisjonelle, lineære tv-kanalenes sendeskjemaer.

Dermed unngår de også tv-kanalenes reklamepauser, som inntil nå har bidratt med rundt 60 prosent av alle TV 2s inntekter.

Denne våren har Flaggskip i motvind dnPlus

Slutt på gradvise endringer

- Det vi nå registrerer er fundamentale endringer som ikke kan sammenlignes med midlertidige dropp i annonsemarkedet. Dette er endringer i mediekonsum vi vet vi skal forholde oss til i årene framover, og som vi skal møte med godt norsk TV 2 innhold. Der vi tidligere så mer gradvise endringer, skjer det nå i hurtig tempo og i større omfang enn det vi har sett før. Da må også tiden for gradvise endringer være over i TV 2, sier Sandnes.

Sandnes minner om at TV 2 har et godt utgangspunkt, med en sterk merkevare og en god posisjon i markedet for strømmetjenester med TV 2 Sumo, samt kraftig vekst på TV2.no de siste årene.

- Hvilken lønnsomhetsgrad krever eierne i disse årene?

- Eierne våre er langsiktige og er opptatt av at vi gjennomgår en transformasjon de nærmeste årene som gjør at TV 2 kommer styrket ut, men er også oppmerksomme på at lønnsomheten i denne perioder med store endringsprosesser vil svekkes. I slike situasjoner som nå er det ingen tvil om at vi setter pris på at vi har langsiktige eiere, som ikke måler oss hvert kvartal, sier Sandnes.

Satser tungt på Sumo

Konkurransen fra Netflix i strømmemarkedet er på få år blitt svært merkbar, men eierne i Egmont forbereder seg også på kamp om tv-rettigheter fra helt nye aktører.

Sandnes sier TV 2 vil satse på TV 2 Sumo for å være tilstede på relevante plattformer der seerne befinner seg.

- Vi vil utvikle våre digitale flater, gjerne i samarbeid med våre distribusjonspartnere. Dette kan blant annet innebære at vi publiserer noe innhold eksklusivt på Sumo. Vi må være med å drive seermønsteret. Det er helt nødvendig om vi skal være relevante i 2020, sier han.

Også Nyhetene må tåle kostnadskutt.

- Vi vil sørge for at TV 2 er en tabloid nyhetsformidler som setter dagsorden gjennom å være ledende på breaking news og gjennom sterke historier. Men som tidligere må ambisjonsnivået vårt, også på nyheter, må tilpasses gjeldende rammebetingelser, sier Sandnes.

Venter på staten

Sandnes og TV 2 venter fortsatt på signaler fra regjeringen om den vil bidra til finansieringen av TV 2s allmennkringkasteroppdrag, slik staten har gjort siden starten i 1992.

TV 2 ga i november 2015 klar beskjed om at Nyhetene og hovedkontoret i Bergen lever farlig dersom staten ikke vil kompensere TV 2 for merkostnadene dette innebærer.

LES OGSÅ: TV 2-profiler krangler om statsstøtte

- Vi har vært tydelige på at det er viktig å få en avklaring. Siden 1992 har vi hatt et allmenkringkastingsoppdrag fra staten der merkostnadene som forpliktelsene medfører har hatt en motytelse. Spørsmålet er om politikerne ser det som ønskelig å fortsette med dette eller ikke, sier Sandnes.

- Har Erna Solberg hvisket deg i øret at det er god timing å gå ut med store kostnadskutt nå, slik at det blir lettere for politikerne å argumentere for en ny avtale mellom staten og TV 2?

- Ingen politikere har hvisket oss i øret hvordan vi skal drive TV 2. De har helt sikkert nok med sine prosesser. TV 2 skal takle utfordringene i mediebransjen i likhet med alle andre medieaktører. Men i en tid der det er store utfordringer, er vi avhengig av at en balanse mellom forpliktelser og ytelser videreføres.

Mer Kloppen og «Petter Uteligger»

Personalisering, brukervennlighet, tilgjengelighet og relevans er stikkord for TV 2s nye kundeorienterte strategi.

- Samtidig skal TV 2 dreie innholdsprofilen sin mer i retning norsk innhold som speiler norsk virkelighet. Her opplever vi at vi har et konkurransefortrinn som vi kan utnytte bedre enn vi gjør i dag.

Sandnes nevner helnorske og egenutviklede programmer som «Petter Uteligger», «Født i feil kropp», «Åsted Norge» og «En kveld hos Kloppen» som eksempler på det TV 2 skal bygge videre på.

- Der vi tidligere profilerte oss som «Norges Seriemester» med mange utenlandske serier, ser vi at det fremover vil være det norske innholdet som vil være konkurransefortrinnet for TV 2, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.

Lese mer om medier, kultur, nett, teknologi? Følg DN Etterbørs på Twitter

Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

LES OGSÅ:

Google og Facebook gir nordiske kulturministre hodepine

Blinket ut ti forlag – kjøpte halvparten dnPlus  

Her er knappen som truer Finn.no

Se på DNtv:

Tårer i øyekroken da Oslos siste videosjappe kom til «the end»
DN møtte triste eiere og kunder på Video Nova på Majorstuen på butikkens siste dag: - En æra er forbi.
02:31
Publisert:
 

Les hele avisen her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.