Torsdag kveld stilte Norwegian-sjef Bjørn Kjos og Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud i NRK-programmet Debatten. Samme kveld ble det klart at pilotstreiken i flyselskapet fortsetter, og at fredag innstilles nesten alle innenriksflygninger i Skandinavia.

Under Debatten viste Kjos til det han mener er «to fundamentale forhold» i dagens konflikt.

– Det ene er at pilotene krever at de skal ha den kommersielle styringen av selskapet - hvor vi flyr og måten vi flyr på. Det andre er at de vil være ansatt i morselskapet Norwegian, sa Kjos.

Skjæggeruds svar bekreftet at forholdet mellom partene nå er iskaldt:

–  Vi er ikke spinnville selv om Kjos prøver å skape et inntrykk av det. Våre medlemmer ønsker ikke å styre hvor selskapet skal fly. Vi ønsker en avtale, sa han.

Skal splitte selskapet

Konflikten tok torsdag en ny vending da styret i Norwegian Air Norway (NAN) besluttet å etablere nye datterselskaper i Norge, Sverige og Danmark for de skandinaviske pilotene i selskapet.

De organiserte pilotene er i dag ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway as (NAN), og blir leid tilbake til morselskapet Norwegian Air Shuttle asa.

Under Debatten understreket Kjos at selskapet er avhengig av datterselskap for å finansiere nye fly som skal gjøre Norwegian konkurransedyktig.

- Vi har 5000 ansatte i datterselskapene. Med disse kan bankene og finansieringsselskapene enkelt gjøre seg opp en mening om det er trygt å finansiere Norwegian-fly eller ikke. Skulle vi tatt alle opp i morselskapet, ville risikoen blitt for stor, sa Kjos.

Han viste videre til at de svenske og danske pilotene nå får muligheten til å ta egne valg.

– Danskene vil ikke ha denne streiken, hevdet Kjos.

 Dette var Skjæggerud rask med å avvise.

– Jeg var selv i Danmark i går. Jeg pratet med godt over 50 prosent av våre medlemmer Sverige og Danmark, og jeg hørte overhodet ikke dette, sa Parat-lederen.

Får med seg avtaler

Siden oktober 2014 har fem arbeidsgrupper i Norwegian jobbet med ulike problemstillinger for å sikre et mer solid og bærekraftig selskap fremover. Per i dag er det fire punkter partene ikke har klart å komme til enighet om. Ett av disse er pensjon. De norske pilotene er de eneste i Norwegian som ikke har gått over på innskuddspensjon - og en slik særordning har ikke selskapet råd til i fremtiden, understreker Norwegian-ledelsen.

Skjæggerud mener Kjos ikke forholder seg til spillereglene i arbeidslivet når han vil splitte selskapet som pilotene er ansatt i mens de er i streik. Kjos har svart med at selskapet har fått forsikringer om at han er på juridisk trygg grunn.

Kommunikasjonssjef Anne-Sissel Skånvik i Norwegian understreker overfor NTB at alle avtaler og rettigheter overføres til de nye selskapene. Omorganiseringen er nødvendig for å unngå en konkurs i NAN, mener Skånvik.

– Vi er helt uenig i påstanden om at dette er forsøk på fagforeningsknusing. Streiken fortsetter jo. Når det gjelder medvirkning, har vi invitert til fem drøftelsesmøter – uten at Parat har ønsket å møte. Men alle spilleregler er fulgt, sier Skånvik til nyhetstjenesten.

«Chicken game»

NPU/Parat brøt forhandlingene med Norwegian og varslet plassoppsigelse for sine medlemmer i Norwegian Air Norway med virkning fra og med midnatt 26. februar. Dermed endte de opp på riksmegler Nils Dalseides kontor torsdag i forrige uke. Natt til lørdag ble det brudd i meglingen og lørdag morgen ble 70 Norwegian-piloter tatt ut i streik. Onsdag morgen ble antallet piloter i streik trappet opp til 650.

Norwegian opplyste torsdag at over 100.000 reisende så langt er berørt av konflikten.

NHH-professor Tor W. Andreassen kan ikke se at Norwegian løser det grunnleggende problemet med torsdagens trekk.

– Nå er det «chicken game». Det er åpenpart at selskapet står på spill. Her er det være eller ikke være. Den første som blinker har tapt, sa Andreassen til DN torsdag ettermiddag.

Fafo-forsker Kristin Alsos mener Norwegians siste trekk neppe fører partene noe nærmere hverandre.

– Det er ikke positivt for forhandlingsklima mellom partene at det skjer denne type selskapsendringer midt under forhandlinger, sier Alsos til DN.

Dette kunne Skjæggerud bekrefte under Debatten.

– Det var i alle fall ikke et psykologisk riktig trekk for å få oss til forhandlingsbordet, sa han.

Siste nytt i saken:
Pilotstreiken fortsetter - nesten alle innenriksflygninger innstilles fredag
Bjørn Kjos: Har fått klar beskjed om at vi er på juridisk trygg grunn
Parat: Ikke mulig å splitte pilotkorpset
Fafo-forsker: - Ikke positivt for forhandlingsklima mellom partene
Norwegian-aksjen rett opp etter børspausen
- Det samme med en annen smak
Norwegian etablerer nye pilotselskaper i Skandinavia

Les også: Alt du trenger å vite om Norwegian-konflikten (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.