Sikkerhetskontrollen på norske flyplasser fikk gjennomgå i et leserinnlegg publisert i Dagens Næringsliv torsdag.

- Jeg flyr hver uke, og 70 prosent av stresset er innsjekking og sikkerhetskontroll. Rutinene ved sikkerhetskontrollen er uklare og praktiseres ulikt. Man blir behandlet som et barn av personer med svært lave kvalifikasjoner, skriver siviløkonom Hans Mathias Thjømøe.

Det er liten tvil om at han treffer en nerve. På sosiale medier har debatten rast, og leserinnlegget er hittil delt 133 ganger på Facebook. Selv har økonomen ingen planer om å tone ned.

- Jeg blir behandlet som en drittunge i sikkerhetskontrollen. «Det er bare sånn det er», sier kona mi. Men avfinner du deg med alt, blir det ingen endring, sier Thjømøe til DN.

Pressetalsmann Lasse A. Vangstein ved Oslo Lufthavn Gardermoen har fått med seg oppstyret rundt leserinnlegget.

- Det er selvfølgelig synd at han opplever flyplassen som en tungrodd plass å reise på. Samtidig kjenner vi oss ikke helt igjen i beskrivelsen, sier Vangstein til DN.

Sendt på kurs

På Gardermoen har samtlige kontrollører nylig vært på servicekurs - eller «smilekurs» som Thjømøe velger å kalle det.

- Servicekurs eller smilekurs: Kall det hva du vil. Det handler om å yte service, også i en prosess som er helt nødvendig, sier Vangstein.

Kontrollørene er ansatt gjennom Nokas, men det var flyplassen som tok initiativ til kurset. 

-  Det er ikke tvil om at vi tidligere fikk en del kritikk på kontrollørene og sikkerhetskontrollen som helhet. Det ønsket vi å gjøre noe med, forteller pressetalsmannen.

I sommer var ventetiden i sikkerhetskontrollen kortet ned til bare to minutter i snitt.

- Har dette sammenheng med kurset, tror du?

- Det har nok sammenheng med flere ting. I tillegg til kurset, bruker vi nå partikkeldetektor på tilfeldige etterkontroller. Vi er også blitt bedre på å beregne hvor mange passasjerer som kommer hver time, svarer Vangstein.

- Mer samarbeidsvillige

Høyskolelektor Nina Helene Ronæs ved Handelshøyskolen BI er overbevist om at slike servicekurs kan være svært nyttige.

- Hvis de reisende møter vennlighet i sikkerhetskontrollen, blir de også mer samarbeidsvillige. Dermed vil det gå raskere, sier hun til DN.

Riktignok mener høyskolelektoren at norsk servicenæring generelt har en vei å gå.

- I utlandet er det en litt annen tilnærming til kunden - ting serveres mer på sølvfat. Samtidig reiser vi stadig mer, og trendene sier at vi er blitt mer kravstore. Det må servicenæringen ta innover seg, sier hun.

Tas til etterretning

På Oslo Lufthavn understreker pressetalsmann Lasse A. Vangstein at kritikken tas til etterretning.

- Hva kan dere bli bedre på?

- Det er sikkert mange ting. Vi tar alle tilbakemeldinger til oss og skal utvikle oss til det bedre hele veien, svarer han.

I mellomtiden lover Thjømøe å fortsette å si ifra.

- Jeg har fått nok at sommelet. Du står der og glor - dette er tapt tid. Også er det tilsynelatende ingen som bekymrer seg over det.

Les også:

Sissener om MDG: – De er en gjeng suppehuer  

Asia i dag: Fed frykter Kina-smitte og global uro

Økonomer: Etter nøyaktig syv år vil nullrente-æraen være over

Se DNtv: Fem øvelser for raskere løpsprestasjon

Fem øvelser for raskere løpsprestasjon
Tidligere landslagsløper i langrenn Siri Helle viser enkle og effektive øvelser som trener opp hurtighet.
01:44
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.