Verdien på distribusjonsgiganten Amadeus IT Group falt øyeblikkelig med over 16 milliarder kroner på børsen i Madrid da nyheten kom fra Lufthansakonsernet onsdag.

Amadeuskursen var på det meste ned 12 prosent. Det er det største kursfallet siden selskapets ble børsnotert for fem år siden. Også konkurrentene Travelport i England og amerikanske Sabre falt kraftig med henholdsvis ti og seks prosent.

16 euro per billett

Lufthansa, som var med å starte Amadeus i 2010 sammen med Air France, spanske Iberia og SAS, innfører fra 1. september et gebyr på 16 euro for alle billetter booket gjennom de globale distribusjonssystemene (de såkalte GDSene).

Kun bestilling direkte på Lufthansaselskapenes nettsider blir gebyrfrie. Den nye strategien omfatter også Lufthansa-eide Austrian Airlines, Brussels Airlines og Swiss. På flere bransjenettsteder internasjonalt karakteriseres Lufthansas beslutning både som et jordskjelv og et paradigmeskifte.

  Beholder mer selv

Lufthansa begrunner avgjørelsen med et behov for bedre lønnsomheten i flyselskapene ved å beholde større deler av inntektene selv og opplyser at konsernet hvert år betaler et tresifret millionbeløp i euro til de frittstående distribusjonsselskapene.

Amadeus-direktør Holger Taubmann skriver i en blogg at han tror de reisende i dag søker bookingkanaler der alle tilbydere er tilgjengelige. «Lufthansa har valgt en annen retning ved å introdusere gebyr som straffer reisende ut fra hvilken shoppingkanal de bruker. Denne nye modellen vil gjøre sammenligning og gjennomsiktighet vanskeligere fordi de reisende nå vil måtte gå til flere kanaler for å finne de beste prisene. Det vil hele industrien tape på», skriver han.

Kraftige reaksjoner

Både SAS og Norwegian signaliserer at de er åpne for nye distribusjonsmodeller, uten å ville si om de dermed kommer til å følge Lufthansas eksempel.

- Vi registrer at Lufthansa-gruppen har informert markedet om denne endringen. Vi har ikke besluttet hva vi selv ønsker å gjøre ennå, men konstaterer at hele vår verdikjede i industrien er i betydelig endring og vi vil gjøre nøye vurderinger før vi treffer våre beslutninger, skriver salgs- og markedsdirektør Eivind Roald i SAS i en sms.

- Konkurransen i lufta er tøff og marginene små, og det er interessant å se at de tradisjonelle flyselskapene innfører nye inntektsmodeller, skriver kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

- Reaksjonene har vært sterke, sier Jan Henrik Ulvatne i Norwegian Business Travel Association der en rekke store private og offentlige virksomheter med betydelig reisevirksomhet er medlemmer.

  Ubrukelige

Han sier at han har fått tilbakemelding fra 12 store aktører som er medlemmer, som har et reisevolum på 200 millioner kroner i året hos Lufthansa.

Seks av dem sier de nå vil styre sin trafikk utenom Lufthansa mens like mange sier de vil vurdere det.

- Alle mener løsningene Lufthansa nå har lansert er ubrukelige. Det handler om alt fra sikkerhet, tilgang på data, kontroll, reiseregningssystemer og lignende som Lufthansa ikke har gode løsninger for, sier han.

  Kan følge etter

Han peker på at store selskaper blant annet må kunne spore ansatte på reise. Det er ikke mulig ved bestilling direkte på Lufthansas nettsted. Konsekvensen blir da at man sender en ekstraregning til sluttkundene på 16 euro per billett, mener han.

- Så gjenstår det å se om det vil medføre at kundene velger andre tilbydere enn Lufthansa. Det kan i så fall svi hardt for Lufthansa.

-Tror du andre flyselskaper vil følge etter?

- Dersom Lufthansa får dette til uten negative økonomiske konsekvenser for dem, ja da er det sannsynlig.

Les også:
Norwegian økte passasjertrafikken  

SAS-ansatte i Sverige saksøker fagforbund

  Borgerlig enighet om lavere tomtefesteavgift (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.