Daniel Jessing i analyseselskapet Maritime Strategies International legger lite imellom når han spår om fremtiden til markedet for oljetankskip.

Bransjen har ødelagt kraftig for seg selv med sine massive nybyggingsprogram. Sjøen blir trang de neste tre årene:

- Kan bransjen vokse seg ut av dette? Det er ikke en sjanse i helvete, er Jessings konklusjon på meglerhuset First Securities energiseminar i Oslo onsdag.

Må kansellere
Tankskipmarkedet opplevde en eventyrlig vekst i årene 2003 frem til midten av 2008. Det trigget et skred av nybyggbestillinger.

- Enhver som er eksponert mot denne bransjen må få bankene og eierne til å kansellere nybyggene, er Jessings klare oppfordring.

Ordreboken i tank er nå på 50 prosent av dagens kapasitet. Samtidig har etterspørselsveksten for frakt av olje kommet kraftig ned.

I det han kaller ”superboomen” fra 2003-2008 vokste tankskipkapasiteten med fem prosent, mens etterspørselen steg med 4,6 prosent. Fremover vil kapasiteten stige bratt, mens etterspørselen skal halveres.

Det kan hende at kredittskvisen redder shippingindustrien fra seg selv. Daniel Jessing, Maritime Strategies International
Vil ikke komme i nærheten
Det er heller ikke nok skip å skrape for å få ned den gigantiske flåten.

- Det er ekstremt liten sjanse for at vi kommer til å komme i nærheten av å skrape nok, sier han.

- Vi ser rett i ansiktet på helvete, legger han til.

Og tapene kommer til å bli massive, spår Jessing.

Han tror eierne vil tape rundt 623 milliarder dollar på sine shippinginvesteringer, eller over én prosent av verdens BNP.

Fire år, minst
- Hvor lang kommer det til å ta før ordreboken er absorbert av markedet? Hvis vi er skikkelig optimistiske?, spør Jessing tilhørerne.

De optimistiske forutsetningene er null nye nybyggingskontrakter eller konverteringer, en skraping på nesten åtte prosent av flåten årlig og at markedet skal stige med nesten fem prosent per år.

- Da tar det fire år. Det tar fire år med fullstendig sprø forutsetninger. Markedet er ikke i nærheten av dette, sier han.

Han mener det er umulig å være optimistisk til tankskipmarkedet de neste to årene. Samtidig kan finanskrisen være noe av det beste som har skjedd bransjen, ettersom den kan tvinge frem kanselleringer av nybygg.

- Det kan hende at kredittskvisen redder shippingindustrien fra seg selv.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.