Selv om det er over 10 år siden Vagn Sørensen forlot SAS-konsernet, følger han flyselskapet tett.

- SAS har to meget attraktive ting. Det er et godt brand og de har en stor solid markedsandel i high-end-markedet i en region hvor man reiser mye, fastslår han overfor luftfartsnettstedet check-in.dk.

Vagn Sørensen forlot SAS i 2001 som følge av flyselskapets ulovlige kartellsamarbeid med daværende Maersk Air. I dag er han styregrossist: Han er styreleder i flyselskapet bmi og sitter i styret til Lufthansa Cargo. Han er også styremedlem i Air Canada, Lufthansa og Braganza, i tillegg til at han innehar styreverv i flere andre ikke-luftfartsrelaterte selskaper.

Han ser SAS´ fremtid som del av et stort konsern, og Lufthansa er den mest opplagte kjøperen, ifølge Sørensen, som har inngående kjennskap til den tyske flygiganten.

- I dagens marked er det vanskelig å være et mellomstort selskap som SAS. Enten er man veldig stor, eller så er man et lite nisjeselskap, forklarer han.

- Vil lokke med langdistanseruter
Hvis Lufthansa til syvende og sist velger å sikre seg SAS, frykter han ikke at all trafikk vil bli sendt via Frankfurt.

- Man kjøper ganske enkelt ikke et aktivt selskap for å demontere det, bemerker han. I stedet spår han at Lufthansa vil lokke SAS med utsikter til å få flere langdistanseruter på kartet.

I årevis har man spekulert i hvilket flyselskap som eventuelt ville sikre seg SAS, og Lufthansa har vært den heteste kandidaten. Også Finnair har blitt nevnt. Flyekspert og Travelbroker-direktør Ole Kirchert Christensen uttalte på nyåret at Qatar Airways, som startet flyvninger fra Oslo Lufthavn Gardermoen ifjor høst, kan være en perfekt match for SAS på sikt.

Les:
- Perfekt match for SAS
SAS tause om Qatar Airways - aksjen tar av

 

Tror ikke på Qatar Airways
Det tror ikke Vagn Sørensen. Han kan ikke se noen store industrielle fordeler ved et slikt oppkjøp og peker også på at flyselskapet ikke lenger er like oppkjøpsivrig.

I slutten av februar sa den anerkjente flyanalytikeren John Strickland, med 30 års fartstid hos blant andre KLM og British Airways, til Dagens Næringsliv at han ikke tror det finnes noen «hvite riddere» igjen i internasjonal luftfart som vil kjøpe kriserammede SAS.

SAS har gjentatt gang på gang at selskapet vil kutte seg i form, men Strickland tviler og sier tiden begynner å renne ut for SAS.

- Hver gang jeg leser en av SAS sine kvartalsrapporter får jeg inntrykk av at det er et lys i tunnelen for selskapet. Nylig hadde det sitt beste kvartal på fire år. Men for hver gang blir jeg litt mer kynisk, for mye av dette er en lek med ord. Enten tjener du penger eller så tjener du ikke penger, sa Strickland.

Les mer: Ser ingen SAS-kjøper

<b>Luftens giganter presser SAS på hjemmebane</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.