Den anerkjente flyanalytikeren John Strickland, med 30 års fartstid hos blant andre KLM og British Airways, tror ikke det finnes noen «hvite riddere» igjen i internasjonal luftfart som vil kjøpe kriserammede SAS, skriver Dagens Næringsliv.

– Jeg ser paralleller til situasjonen som Alitalia var i – at SAS er avhengig av å reddes av staten. Men så vidt jeg ser, er ikke den politiske viljen så veldig stor i Norge eller i de andre skandinaviske landene til å gjøre dette, sier han til DN.

SAS sier selskapet vil kutte seg i form, men Strickland tviler og sier tiden begynner å renne ut for SAS.

–Hver gang jeg leser en av SAS sine kvartalsrapporter så får jeg inntrykk av at det er et lys i tunnelen for selskapet. Nylig hadde det sitt beste kvartal på fire år. Men for hver gang blir jeg litt mer kynisk, for mye av dette er en lek med ord. Enten tjener du penger eller så tjener du ikke penger, mener Strickland.

Og penger har ikke den skandinaviske luftfartsgiganten tjent siden 2008.

I 2010 var underskuddet på over 3 milliarder svenske kroner før skatt. I 2011 viste regnskapet minus 1,6 milliarder kroner.

Norwegians nådestøt
Strickland mener imidlertid SAS fortjener ros for spareprogrammet som selskapet har gjennomført.

- Men når du har utdaterte fly, en utdatert industriell praksis og høye drivstoffkostnader så blir det vanskelig å konkurrere på like vilkår med selskaper som Norwegian og Ryanair, sier han til DN.

Strickland sier Norwegians storbestilling av 222 nye fly til en verdi av 127 milliarder kroner på lang sikt kan være nådestøtet mot konkurrenten.

Han mener SAS har bare én vei å gå, og det er å spare enda mer.

– SAS trenger ytterligere rasjonaliseringer, nye avtaler med fagforeningene og mer fleksibilitet. Selskapet må lykkes med kostnadskuttingen sin. Lykkes det ikke, kan det ende med konkurs, sier Strickland til Dagens Næringsliv.

Les hele intervjuet med John Strickland og SAS' kommentarer i Dagens Næringsliv onsdag.

Les også: Nye rykter om nært forestående SAS-salg

- Perfekt match for SAS


SAS tause om Qatar Airways - aksjen tar av


<b>Slik skal SAS spare nye 3,5 milliarder</b>

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.