1 av 4 norske arbeidstakere har opplevd å bli mobbet eller trakassert på jobben. Det viser en fersk spørreundersøkelse DN.no har fått utført av YouGov.

Stig Berge Matthiesen, professor i organisasjonspsykologi ved BI, har forsket på problematikken i omtrent 20 år. Han er ikke overrasket over DN.nos funn, som langt på vei samsvarer med hans egen forskning.

- Mobbing i arbeidslivet dreier seg om negative handlinger som man subjektivt opplever som krenkende eller ydmykende. Vedkommende har problemer med å forsvare seg og det innebærer en ubalanse i et maktforhold, forteller Matthiesen.

- Vi finner at noen-og-tyve prosent har vært utsatt for dette i løpet av karrieren, sier han.

- Situasjonsfaktor
Mens 30 prosent av kvinnene som svarte på undersøkelsen opplever å ha blitt mobbet, oppgir 20 prosent av mennene det samme. Det er ingen stor forskjell mellom de ulike aldersgruppene.

- Det store flertallet av de som mobbes har en helt vanlig personlighet, mens en mindre gruppe er sårbare og kanskje sliter med psykiske problemer av ulik art, sier Matthiesen.

- Mer enn noe annet er det nok en situasjonsfaktor som forklarer mobbingen. Det kan være en kombinasjon av forskjellige ting, men organisasjonskulturen vil gjerne spille inn. Det kan for eksempel være at lederen har et litt spesielt forhold til hvordan man skal kunne oppnå resultater. Det kan også være generelt stress - at du har et presset miljø der folk lettere kommer i konflikter, sier organisasjonspsykologen.

Av de som opplever å ha blitt trakassert eller mobbet, sier omtrent like mange at det er henholdsvis kollegene og sjefen som mobber (tallene fanger ikke opp hvorvidt vedkommende har blitt mobbet av både kolleger og sjefen).

- Når du tar i betraktning at det er færre ledere i en bedrift enn ansatte, er ledere overrepresentert som mobbere, påpeker Matthiesen.

- Det er også et lederansvar å stoppe mobbing, noe som er nedfelt i arbeidsmiljøloven, tilføyer han.

Kan ikke loven
Ifølge Marianne Svensli i arbeidsmiljøavdelingen til LO er det et problem at norske arbeidsgivere rett og slett ikke kan arbeidsmiljøloven.

- Norske ledere vet ikke at det står i loven at det er forbud mot trakassering og utilbørlig opptreden. Derfor er problematikken i altfor liten grad en del av HMS-arbeidet i norske bedrifter idag, sier Svensli til DN.no.

Ifølge loven har lederen et ansvar for å stoppe mobbingen, mens de ansatte har et varslingsansvar.

- Arbeidsgiveren må ta ansvaret mer på alvor, og her er det behov for mer skolering. Vi er opptatt av at tillitsvalgte skal være på banen, sier hun.

Store konsekvenser
Både Svensli og Matthiesen understreker at konsekvensene av mobbingen kan være store - både for bedriften og den som rammes.

- Vi har funnet en sammenheng mellom mobbing og helseproblemer og sykefravær. Mange som utsettes for mobbing får krisereaksjoner av typen posttraumatisk stressforstyrrelse, sier Matthiesen.

Professoren viser også til det som er en klar sammenheng mellom mobbing og trivsel i arbeidsmiljøet.

 

- Selv om man ikke mobber selv, har arbeidsplasser der det foregår mobbing generelt et lavere trivselsmiljø enn mobbefrie arbeidsplasser. I den forbindelse ser vi en sammenheng mellom mobbing og hvor mange som slutter i jobben. Og så vet vi at det å være i dype og personlige konflikter ikke akkurat er noe som stimulerer kreativitet og innovasjon. Da vil veldig mye av tankene være knyttet opp mot den låste konflikten, sier han.

1001 personer har deltatt i undersøkelsen.

Les også:
Dette må nye sjefer passe seg for
- I Norge har vi ikke den store tradisjonen for «sjefing»

Mest lest på DN.no idag:
- Nå skal jeg ikke trene mer - bare være pappa!
Mener «Grexit» er eneste løsning
Braathen vil fly i Norge igjen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.