– Det har faktisk bare blitt verre med årene.

I 2012 gjennomgikk Hans Petter Stub 150 stillingsannonser på Finn og ble overrasket over hvor ofte flosklene gikk igjen.

I år har Whydentify-konsulenten gjort det samme, men mer enn doblet utvalget. Resultatet er nedslående:

– Jeg er både overrasket og skuffet over funnene, for denne gangen fant jeg enda flere floskler enn for fem år siden. Og det er jo et paradoks: Kampen om de beste hodene er knallhard, og da burde man tro at arbeidsgiverne legger ned et godt stykke arbeid i stillingsannonsene for å tiltrekke seg de dyktigste talentene. Men slik er det tydeligvis ikke, sier han til DN.

De typiske flosklene

Logikken er klar, mener Stub:

– Kjedelige stillingsannonser tiltrekker seg kjedelige søkere. Når du bare lemper ut et eller annet, er det ikke rart du bare får de gjennomsnittlige jobbsøkerne – de som søker på «alt».

Han peker på flere typiske floskler som går igjen.

– Å nevne at bedriften tilbyr «et uformelt og dynamisk miljø», «godt arbeidsmiljø», «et sosialt godt fellesskap» eller «interessante arbeidsoppgaver» uten å utdype nærmere, blir det veldig intetsigende. For hva innebærer egentlig et godt arbeidsmiljø eller interessante oppgaver på akkurat den arbeidsplassen? Hvis stillingsannonsen er utformet slik at man egentlig ikke vet hva man søker på, da er det en dårlig annonse, sier Stub.

Gode og dårlige eksempler

En bedrift lokket med en «spennende lønnsmodell som gjenspeiler innsats».

– Er spenningen knyttet til at man ikke aner hva man får hver måned, eller om man overhodet får lønn? Når forskning tilsier at lønnsmodeller basert på innsats neppe er gunstige, kan man lure på hvor fornuftig dette er, sier Hans Petter Stub.

En annen bedrift mente det var fristende med «tilgang til intranett».

– Den der behøver jeg vel egentlig ikke å kommentere engang, humrer Stub.

Heldigvis finnes det også noen eksempler til etterfølgelse, understreker han. Stub mener en god jobbannonse rett og slett kjennetegnes ved at man raskt forstår hva man søker på, og hva bedriften kan tilby.

– Slik skal det jo være. Når du er på jobbjakt og leser en stillingsannonse, skal du kunne tenke: «Aha!» eller «Tror ikke det, nei!». Du skal føle at jobben enten passer for deg, eller ikke passer for deg. Da får også bedriften de rette søkerne, og de beste søkerne til akkurat den stillingen, sier han.

«Kjendiser i kantina og brumming fra 3D-printeren»

Han roser blant annet Lørenskog kommune for en av deres stillingsannonser:

«Som nabo til hovedstaden og med en raskt voksende befolkning, kan Lørenskog by på en grensesprengende utfordring».

– Som kommune er det vesentlig å finne noe de 425 øvrige kommunene ikke har, noe Lørenskog i dette tilfellet gjør et godt forsøk på. For de rette menneskene er det noe interessant i ordet grensesprengende, sier Stub.

«Treningsrom, rømmegrøt og kjendiser i kantina, fin brumming fra 3D-printeren til NRKbeta, og den gode følelsen av å bruke data science for å oppfylle allmennkringkastingens oppdrag: Å opplyse, utdanne og underholde publikum».

Slik lyder en annen annonse Stub har sans for.

– Nå er det de færreste som kan skilte med kjendiser i kantina. Men dette er en lett og ledig stil som viser at de som har skrevet annonsen har lagt litt arbeid i det, samtidig som man får en viss forståelse for stemningen på arbeidsplassen, kommenterer han.

« … et miljø som beskrives som «jovialt» av andre og et sted der 177 av 200 ansatte melder seg på julebordet», er også en beskrivelse Stub roser.

– Dette eksempelet beskriver kulturen i bedriften på en særegen og god måte, i stedet for kun å skrive at det er et «godt arbeidsmiljø» der.

– Lønnsomt med gode jobbannonser

Stub mener det er lønnsomt å utforme gode stillingsannonser, slik at man tiltrekker seg de søkerne man virkelig vil ha. Floskler kan fint brukes enkelte ganger, men ikke pøs på med dem, advarer han.

– Vær i stedet tydelig og konkret, ha en særegen stil. Å få de rette søkerne er mye bedre enn å ha en haug av gjennomsnittlige søkere i bunken, sier han.

Av de 355 jobbannonsene Stub har gått gjennom, er det 71 annonser i fem ulike stillingskategorier: It-utvikling, ingeniører, økonomi og regnskap, salg og kommunale stillinger.

Feilen mange bedrifter gjør

Rekrutterer Tim Rosenkilde i Impact mener det å finne en god match mellom jobbens krav og kandidatens egenskaper er noe av det som gir størst sikkerhet for gode prestasjoner i jobben.

Rekrutterer Tim Rosenkilde i Impact er enig i at det er mange dårlige stillingsannonser.
Rekrutterer Tim Rosenkilde i Impact er enig i at det er mange dårlige stillingsannonser. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Av og til lurer han på om bedriften selv vet hva de er på jakt etter.

– I en annonse skriver de: «Passion for salg? Vil du bli best innen salg og service? Du har gode samarbeidsevner …» Her ber man om to ulike typer medarbeidere. Den ene typen har mye konkurranseinstinkt, altså en som ønsker å være best. Den andre typen er mest opptatt av fellesskap og samarbeid, forklarer han.

Feilen mange bedrifter gjør, er at de fokuserer for mye på hva de selv har behov for, uten å være konkrete nok, peker Rosenkilde på.

– Ønskelisten som blir satt opp i annonsen er ofte lang og omfattende, uten at man kanskje systematisk har gått gjennom hva man faktisk skal se etter. For det første må leseren få forståelse av ordene og setningene som er skrevet i teksten. For det andre må den også appellere til jobbsøkeren, sier han.(Vilkår)

Slik får du gode feriebilder: Fotografens tips til fotografering med mobilen
DNs fotograf Aleksander Nordahl gir deg sine beste tips for fotografering med mobilen.
04:22
Publisert: