- Vi opplever meget stor interesse for Audi A3 Sportback e-tron, sier Audi-direktør Vidar Eriksen.

I november kommer bilen som kan kjøre inntil fem mil elektrisk og ytterligere 89 mil med bensinmotoren. Prisen for bilen er nå klar.

Startprisen på 339.500 kroner inkluderer utstyrsnivået "Ambition" og egen e-tron styling.

– Plug-in hybriden kommer svært godt ut i pris sammenlignet med tilsvarende modeller med bensinmotor. Kort fortalt får man den elektriske rekkevidden med på kjøpet, sier Eriksen i en pressemelding.

Les DNs test av bilen: Oppskriften på billig bilhold

Kreftene i Audi A3 Sportback e-tron hentes fra bensinmotoren 1.4 TFSI 150 hestekrefter som kobles sammen med en elektromotor på 75 kW og automatgirkassen S tronic. Totalt er effekten 204 hestekrefter med et dreiemoment på 350 Nm.

– For svært mange kan Audi A3 Sportback e-tron være to biler i en; den kan kjøres elektrisk og utslippsfri i byen og den samtidig benyttes på langtur uten rekkeviddebegrensning. Gjennom en rekke prøvekjøringer med potensielle kunder tidligere i år fikk vi raskt bekreftet at plug-in hybriden er et konsept som tiltaler mange, sier Eriksen.

Dette viser også de økende registreringstallene for denne typen biler i Norge. Det ruller omkring 1500 biler med denne teknologien rundt på norske veier. Hittil er den mest populære modellen Mitsubishi Outlander PHEV.

Les test av Outlander PHEV: Mitsubishi Outlander: Tre motorer i én bil

I likhet med elbilene kan plug-in hybridene lades gratis på offentlige ladestasjoner. Men, siden plug-in hybridene ikke har unntak for parkeringsavgiften slik som elbilene, må bilen stå til lading slik at trafikkbetjentene ser at det kjøres ladbar bil.

Senere i år kommer også Volkswagen med en Golf med denne drivlinjen, og med såpass tunge produsenter på banen, er det grunn til å tro at det blir mer press på politikerne for å få bedre vilkår også for de ladbare hybridene.

CO2-utslippet på Audi A3 Sportback e-tron er 35 gram per kilometer i gjennomsnitt, og forbruk ved blandet kjøring er på 0,15 liter på mila.

- 70 prosent av bilturene våre er kortere enn 10 km, og gjennomsnittlig reiselengde per dag er 40 km. Med andre ord vil de fleste klare seg fint med å kun bruke den elektriske motoren til daglig. Skal man ut på lengre tur tar bensinmotoren over og totalt rekkevidde er inntil 940 km. Det betyr at du også kan bruke Audi A3 Sportback e-tron som en helt vanlig bil, uten rekkeviddeangst, sier Vidar Eriksen.

Audi A3 Sportback e-tron kan bestilles fra i dag og lanseres i november.

 

Les test av Volvos ladbare hybridbil: Hvor mye billigere blir denne?

Les også: Her er høstens bilnyheter (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.