Akkurat som Kiwi ved flere anledninger har kuttet moms på diverse varer, vil Volvo nå senke prisen for sin ladbare hybrid tilsvarende effektavgiften. Med noe svakere motor blir dermed Volvo V60 Plug in-hybrid 100.000 kroner billigere.

Det knytter seg spenning til hva regjeringen gjør med avgiftspolitikken når det gjelder ladbare hybrider i statsbudsjettet som legges frem 8. oktober. Bilene som kombinerer fordelene til elbiler med konvensjonelle bilers rekkevidde har ikke på langt nær de fordelene elbilene har, selv om oppgitte utslippstall er svært lave.

Les også: Bilene uten fordeler dnPlus (krever innlogging)

- Det er kjempefint med elbiler, men i et miljøperspektiv der vi skal ned til 85 gram per kilometer eller mindre, klarer vi ikke det uten å stimulere andre teknologier som plug in-hybrider. Vi kan sitte stille og håpe at politikerne tar initiativet, eller gjøre noe selv. Dette er en bil som er miljømessig smart, men som avgiftssystemet ødelegger for, sier Volvo-sjef Øystein Herland.

Trimmes ned for Norge
Bilen han snakker om heter V60 Plug in-hybrid og koster i dag fra 600.000 kroner. Etter at den norske avdelingen har mast på fabrikken lager Volvo nå en modell som kun skal selges på det norske markedet.

- Norge er et viktig marked for Volvo, og de kjenner avgiftssystemet vårt, sier Herland.

 Volvos ladbare hybrid har i utgangspunktet en dieselmotor på 215 hestekrefter, samt en elektrisk motor som samlet gir en effekt på 283 hestekrefter. Det gir en effektavgift på 66.000 kroner, og tross et CO2-utslipp på 48 gram, et samlet avgiftsnivå som er høyere enn en dieselmodell som har et CO2-utslipp på mer enn det dobbelte. Nå kommer modellen med en nedtrimmet 163 hestekrefter sterk dieselmotor, samt elektrisk motor som samlet gir i underkant av 240 hestekrefter. Dermed blir modellen langt billigere ettersom effektavgiften er en viktig komponent i det norske avgiftssystemet.

Les DNs test av Volvos ladbare: Hvor mye billigere blir denne?

- Det forsvinner 45.000 kroner i avgifter, i tillegg byr vi på resten av effektavgiften, så denne bilen har 240 avgiftsfrie hester, sier Herland, som hevder at den nye modellen vil koste like under halvmillionen.

Ingen hyggelig businesscase
Tidligere har BMW Norge hevdet overfor DN at det må investeres omkring en million euro på fabrikken for hver motormodell som skal endres, og at bilen også må være aktuelt for andre markeder, ettersom det norske markedet er for lite til å få det til alene.

Les også: Nedtrimmes for norske avgifter

Den norske Volvo-sjefen vil ikke ut med hva det koster å få denne egne modellen for Norge.

- Det er konkurransesensitivt, så det går vi ikke ut med. Men det er ingen hyggelig businesscase, for å si det slik. Det koster penger, som normalt deles på globale volumer, mens her skal det kun deles på et norsk volum, sier Øystein Herland til DN.

Hva om avgiftene forsvinner i statsbudsjettet?

- Blir det ytterligere lettelser er det bare positivt. Denne er kommet for å bli på det norske markedet, sier Herland.

Politisk vilje?
Frps representant i Finanskomiteen, Gjermund Hagesæther ville ikke si noe om hva partiet mener om eventuelle avgiftslettelser for hybridbilene i det kommende budsjettet, annet enn at det blir en helhetlig gjennomgang av bilavgiftene.

Forrige uke fortalte Venstre til DN at partiet ønsker å likestille ladbare hybrider med elbiler med fritak for engangsavgift og merverdiavgift, mens Arbeiderpartiet ville fjerne effektavgiften fra slike biler.

Nå kommer bilprodusenten Volvo dem i forkjøpet.

Les også: Kjører hardt på hybrid dnPlus (krever innlogging)

Se den nye Volvo XC90: Her er Volvos nye luksussuv

Les også: USAs dyreste hus til salgs (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.