Mange boligselgere ønsker å få salget i boks på kortest mulig tid.

- De aller fleste har allerede kjøpt noe annet og synes det er ubehagelig å sitte med to eiendommer, sier administrerende direktør Christian Vammervold Dreyer i Eiendom Norge - bransjeorganisasjonen for landets eiendomsmeglere.

Utviklingen i boligprisene er en annen kilde til tidspress.

- Dette avhenger selvfølgelig av hva slags type eiendom du har, men i november og desember ser vi nesten hvert eneste år et lite fall i prisene, påpeker Dreyer.

«Smertegrense»

I feriemåneden juli var gjennomsnittlig formidlingstid for boliger 50 dager, noe som er en markert oppgang fra året før, viser fersk prisstatistikk. Førstelektor Gorm Kunøe, som underviser i markedsføring på eiendomsmeglerlinjen på BI, understreker at utgangspunktet er klinkende klart:

- Du får alltid solgt, det er bare et spørsmål om pris, sier han.

Kunøe oppfordrer alle boligselgere til å sette seg en «smertegrense», som er prisen han eller hun absolutt ikke vil gå under. Boligeksperten understreker videre at prisen bør være det siste verktøyet som tas i bruk.

- Det finnes en rekke andre faktorer som kan få fortgang i salget, sier Kunøe.

Han advarer mot å sette all sin lit til eiendomsmegleren.

- En god eiendomsmegler har over ti prosjekter på hånden. Du må selv ha en formening om hvordan din bolig skal selges optimalt. Se deretter din eiendomsmegler dypt inn i  øynene og si: nå setter vi alle seil til, oppfordrer han.

Seks grep

Ifølge boligeksperten er det særlig seks grep som gir salgssuksess: 

1. Markedsfør i «alle» medier

Målet med god markedsføring er å få flest mulig til å komme på visning. Som Kunøe understreker: Man kan ikke frelse noen i en tom kirke.

- Du må legge all din energi i dette. Her skal alle medier brukes - da snakker vi også om print, sier han.

Boligeksperten anbefaler å tenke lokalt.

- Etablerte folk flytter gjerne ikke så langt. Heng opp boligannonsen i oppgangen din og på nærbutikken. Bruk alle sosiale medier du kan riste frem. Legg ut lenke og be vennekretsen dele, råder han.

Det kan også være lurt å tenke utradisjonelt.

- Finn på noe ekstraordinært og gjør dette til en event. Om det er låvedans eller vinsmaking - «what ever». Poenget er å prøve noe nytt, sier han.

2. Utvid visningstiden

En utvidet visningstid øker sjansene for at flere kommer. 

- Da begynner eiendomsmegleren å jamre med en gang, men selgeren må virkelig se på seg selv som en leverandør av en tjeneste, sier Kunøe.

- I Stavanger har man for eksempel internasjonale kunder som ønsker å se på boligen klokken 22.00 en lørdag kveld. De er vant til dette fra USA - at man tenker kunden først, sier han.

3. Invester i styling

Enten du velger å gjøre det selv eller lar profesjonelle ta seg av jobben, er det viktig å gjøre boligen klar for visning.

- Rydd unna, men ikke la det være helt tomt i boligen. Har du allerede flyttet, må du få inn noen møbler, sier Kunøe.

- Det må se litt hyggelig ut, mener han.

4. Ikke lyv!

Potensielle kjøpere vil ofte ha en rekke kritiske spørsmål om boligens tilstand. Kunøe anbefaler å ikke gå rundt grøten.

- Du har ikke tid til å rote frem og tilbake, og må derfor svare rett ut på spørsmålene. Er det membran her? Ja eller nei, sier han.

5. Ha dokumentasjonen i orden

Dokumentasjon gjør det lettere for kjøperen å ta en rask avgjørelse. Dette minsker også risikoen for konflikt i ettertid.

- Selve prospektet må være av høy kvalitet, sier Kunøe, som fraråder å utelate viktige opplysninger:

- Er det noe utenfor boligen kjøperen må vite om? Hvordan står det til med sameiet? Ikke forsøk å skjule ting, men dokumenter alt, sier han.

6. Henvend deg til kvinnene

I et par er det kvinnene som bestemmer bosted, hevder Kunø. Dersom hun snur i døren, har du garantert mistet en potensiell kjøper.

- Dette kan eiendomsmegleren masse om, men det handler om at du som selger ikke skal stå og snakke om fotball med mannen. Fortell heller henne om oppvekstvilkårene i området, sier Kunøe.

Les også:
- Vi så det samme under finanskrisen
- Begynnelsen på slutten for duty free-ordningen
Kraftspekulant satser millioner på ny oppfinnelse  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.