Men Miljøpartiet De grønne ligger på vippen og kan avgjøre hvordan byrådet blir seende ut.

MDG øker med 3,5 prosentpoeng og får en oppslutning på 7,3 prosent på målingen til Ipsos for Dagbladet. De ville dermed fått fire seter om det var kommunevalg i dag, opp fra ett i det nåværende bystyret.

Etter nedgang på 2,9 prosentpoeng ville Arbeiderpartiet fått 30,2 prosent og ville sitte igjen med 18 seter, mens SV står på stedet hvil og beholder sine fire. De ville fått 4,8 prosent, som er en nedgang på 0,7 prosentpoeng.

Rødt øker kraftig

Rødt øker imidlertid kraftig med 2,2 prosentpoeng, og med 6,5 prosent ville de blitt større enn SV og også fått fire seter i tillegg til de to de har fra før. De tre røde ville dermed til sammen fått 26 seter.

På borgerlig side går Høyre og Venstre tilbake og Frp litt fram. Høyre ville fått 32,1 prosent (minus 3,6), Venstre 5,6 prosent (minus 3,4) og Frp 8,9 prosent (pluss 1,9).

Dermed ville Høyre og Venstre tapt to mandater hver og Frp ett, og de ville sittet igjen med henholdsvis 20, tre og fem seter. Med KrFs ene sete ville de til sammen hatt 29 seter, ett mandat unna flertall.

Selger seg dyrt

Rasmus Hansson i MDG sier de fortsatt ikke vil velge side, og at de vil selge seg dyrt.

– Vi gir ingen rabatter til noen av sidene. Det som er sikkert, er at vi vil bruke den makta til å presse begge parter til en best mulig miljøpolitikk for Oslo, sier han.

– Det interessante er at så lenge både blå og rød side sier at de vil være best på miljø, har vi mye å spille på – hvis de har tenkt å levere på løftene, da, fortsetter han.

Vil stanse E18

Han sier at det først og fremst er motorveiutbyggingen i Oslo MDG vil arbeide for å stoppe når de går i forhandlinger med blokkene.

– Ett krav vi kommer til å stille i begge retninger, er at E18 i vestkorridoren må få en helt annen miljøprofil. Nå planlegges det for 50 prosent flere privatbiler inn til Oslo. Det er meningsløst og i strid med miljøforliket på Stortinget, sier han.

Ordfører Fabian Stang er skeptisk til å samarbeide med MDG slik de har opptrådt i bystyret hittil, men E18 tror han ikke vil bli det vanskeligste å samarbeide om.

– Vestkorridoren tror jeg stanser seg selv. Den ligger an til å bli altfor dyr. Det må uansett bli en mer moderat løsning. Så mye penger til vei er vanskelig å forsvare når vi først og fremst vil satse på kollektivutbygging, sier han.

Målingen har en feilmargin på fra 1,7 til 3,8 prosentpoeng. Feilmarginen er størst for de største partiene

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Fremskritt for Frp

 
Akademikere velger MDG fremfor Frp  


 
Måling viser grønt skifte i Oslo-politikken   Havet kan stige 1,5 meter uten utslippskutt