I ettermiddag setter Terje Breivik, stortingsrepresentant i Venstre, seg til møtebordet i Stortinget for det første arbeidsmøtet om bilavgiftene. Regjeringspartiene og støttepartiene stiller med to personer hver. Før revidert statsbudsjett skal de fire partiene løse saken som ble flyttet ut av statsbudsjettsforhandlingene i høst - fremtidens bilavgifter.

Saken er komplisert. Mens Venstre forsvarer dagens fordeler for elbiler, har en av Fremskriittspartiets fanesaker i alle år vært lavere bilavgifter generelt. Samtidig har Norge forpliktet seg til store utslippskutt i transportsektoren frem til 2030.

- Venstre kommer til å gjøre alt vi kan for å få et skatte- og avgiftssytem for biler som ivaretar dagens prinsipp, sier Breivik.

Torsdag formiddag åpnet klima- og miljøminister Tine Sundtoft et seminar om elbiler i Brussel, og presenterer politikken som har ført til at Norge sees på som et laboratorium for elbilprodusentene.

- Elbilsatsingen har fått stor internasjonal interesse og gjør at bilprodusenter nå vil lansere biler i Norge. Det at andre land ser til Norge er en del av dette, sier hun til DN.

Hun vil ikke konkludere hva som kommer i bilavgiftsmeldingen.

- Nå har vi lansert mål for 2030 der transport er en av fem satsingsområder. Vi må få ned utslippene fra transport og derfor har vi nå denne helhetlige gjennomgangen av avgiftene, sier hun.

Bellona frykter kutt

Bellona står på samme scene som Sundtoft i Brussel, men frykter at fordeler som fremmer elbilsalget fjernes når regjeringspartiene skal legge frem en helhetlig gjennomgang bilavgiftene.

-  Dette er noe av det viktigste vi gjør for verden. Og det må vi være stolte av. Det ville være en skandale om politikerne begynner å ødelegge en ordning som fungerer så bra. Læringen er ikke over, sier Bellona-leder Frederic Hauge. Han mener det er behov for dagens fordeler til minst 2020.

Det som gjør elbilsatsingen så viktig er ikke de årlige kuttene i CO2-utslipp i Norge, men langtidseffekten av den norske offensiven.

- Det er et desperat behov for den typen markeder Norge nå representerer. Betydningen av markedet for elbilprodusentene er langt større enn betyningen av kuttene her og nå. Det gir dem mulighet til å oppskalere produksjonen og det trenger verden. Det gjør at elbilsatsingen er det vitkigste klimapolitiske Norge gjør nå, sier Hauge.

Viktigere enn Utsira

Det gjør at han mener elbilsatsingen er viktigere enn elektrifiseringen av Utsira, som er et svært sentralt konflikttema i regjeringen, og en sak Venstre og KrF står stelit på.

- Utsira-prosjektet større klimagevinst år for år. Men det å spre ny teknologi og få opp produksjonen av elbiler hos store produsenter som Volkswagen, Nissan, Renault og Tesla vil ha langt større effekt på sikt. Utsira-elektrifiseringen er tiltak på en industri som skal fases ut. Elbilsatsingen er tiltak i en industri som skal fases inn, mener Bellona-lederen.

Hele 35 prosent av alle elbiler som ble solgt i Vest-Europa første halvår 2014 havnet i Norge.

Klimaminster Tine Sundtoft vil ikke være med på Hauges Utsira-sammenligning:

- Alle sektorer må bidra. Også olje og gassektoren. Jeg synes ikke vi skal sette ting opp mot hverandre. Begge deler er viktig, sier hun.

Venstres Terje Breivik beroliger Hauge.

- Jeg er enig i at det å redusere utslippene fra transport som sådann er viktigere enn Utsira. Vi går inn i disse forhandlingene med optimisme om at vi skal ta lærdom av effekten avgiftssystemet har hatt på salget av elbiler og hybridbiler, slik at vi kan bruke det enda mer aktivt for å få enda flere lavutslippsbiler på veiene, sier han.

Han viser til at en tredel av alle utslippene kommer fra transportsektoren.

- Det er viktig med et avgiftssystem som stimulerer til ny teknologi som reduserer utslippene fra transport, sier Breivik. 

- Handler om noe større

I klimaforliket slås det fast at man skal beholde avgiftsfritak og fordeler til man har passert 50.000 biler eller til 2017. Allerede nå i vår passeres 50.000 biler, og det gir muligheten for endring av fordelene.

Hver femte bil som selges er nå en elbil. Mengden elbiler i kollektivfeltet og som gratispassasjerer på fergene på Vestlandet utløser en ny debatt om de særnorske elbil-reglene.

- Jeg skjønner at det kan være frustrerende når elbilene suser forbi i kollektivfeltet, men det er viktig å forstå at dette handler om noe større. Og det blir ikke noe bedre om de skal inn i køen, sier Frederic Hauge.

Ladbare hybrider ble billigere allerede ved nyttår, og bilbransjen venter i spenning på hva som kommer i revidert.

Les også:

- Elbilene viktigere enn regnskogsatsingen  

Brukt-elbilprisene raser i USA

- Har ikke vært et ras som spådd

- Apple-bil i 2020

- Markedet som bestemmer

Budsjettseire med bismak

Nå blir disse billigere  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.