«Vi er ganske sikre på at det første havørnegget ble lagt 20. mars [...] Havørna ruger i om lag 38 dager, og det betyr at det første egget etter planen skal klekke i morgen.»

Se klipp fra livesendingen her:

Se havørnen ruge i HD
01:09
Publisert:
 

Teksten er hentet fra nettsiden Zooom.no. Går du inn nå, kan det være du rekker å få med deg rugeinnspurten til havørnparet Baron Blå og Baronesse Barfot.

De ble lokalkjendiser da lokalavisen Tidens Krav sendte fra det samme reiret i fjor.

I år akter Zooom.no å gjøre paret kjent i hele landet – og resten av verden.

Reklamen lyder enkelt og greit: Alt sendes rått og uredigert – slik naturen er.

Reirene befinner seg på hemmelig sted, men utviklingsredaktør Trygve Sørvaag i ABC Startsiden har sammen med lokale samarbeidspartnere sørget for å legge kilometervis med strømkabler og fiberoptiske kabler ut til reiret på en liten øy i havgapet.

Det er også ryddet skog for å få fri sikt til radiosender, og kabler og ledninger er kamuflert med veiledning fra havørnekspert og fagkonsulent Espen Lie Dahl.

Nettsiden zooom.no viser fuglevideo i sanntid.
Nettsiden zooom.no viser fuglevideo i sanntid.
Sakte tv fra ABC Startsiden

Administrerende direktør Espen Udland i ABC Startsiden sier satsingen på Zooom.no er resultat av at nettportalselskapet, som eies av Telenor, brukte endel tid på å forsøke å finne på helt splitter nye ting ifjor.

Zooom er en sakte-tv-tjeneste som også filmer en gråhegrekoloni på Smøla med rundt 40 hegrepar.

- De beste dagene har vi 45.000-46.000 unike brukjere innom. Men det svinger fra 6000-46.000 per dag, sier Udland.

- Vi har dratt fiber fra fastlandet ut til øyene. Det er en skikkelig satsing med hd-kvalitet og kameraer som styres fra apper på fastlandet, forteller han.

Espen Udland er sjef i ABC Startsiden.
Espen Udland er sjef i ABC Startsiden.
Satsingen er del av et større initiativ for å få mer videoinnhold, sammen med humorvideoer på sedenne.no Startsiden har også lansert et nettsted for gjør-det-selv-ideer på kreativeideer.com.

Portalen som nektet å gi opp

ABC Startsiden startet som en portal eller inngangsport til internett, og har fortsatt mye trafikk til sin internettkatalog.

Siden er nye tjenester kommet til. Nyhetsnettstedet ABC Nyheter har vokst til å bli landets niende største målt i antall unike brukere.

Fornøyd i ulvetider

ABC Startsiden har gjennom en årrekke utmerket seg som et av de aller mest lønnsomme internettselskapene i Norge.

Toppen ble nådd med en driftsmargin på over 64 prosent i 2006.

Lønnsomheten har riktignok falt endel de siste årene. I 2015 ble omsetningen 166 millioner kroner og driftsresultatet 37,5 millioner kroner.

Det gir en driftsmargin på 22,5 prosent. Imponerende for et norsk mediehus, men likefullt det svakeste fra ABC Startsiden siden 2002.

- I disse ulvetider skal vi være fornøyd med resultatet vi har skrapt sammen i 2015, sier Udland.

Her rigges reiret for tv-overføring.
Her rigges reiret for tv-overføring. (Foto: ABC Startsiden)
 Selger til Telenor i Bangkok

Nå selger selskapet ut sin eierandel av utviklingsvirksomheten ABC Tech til Telenor, som ifølge Udland trenger økt kapasitet i Bangkok.

Selv flytter ABC Startsiden utviklingskapasitet til Kroatia og Polen, der selskapet vil kjøpe tjenester fra tredjeparter.

Lager nyhetsapp

Kreftene er blant annet brukt på å utvikle den algoritmestyrte nyhetsappen feedo for mobil etter modell av sjekkeappen Tinder.

Ved å «swipe» nyhetssaker til venstre på skjermen, forteller du appen at du ikke ønsker å se lignende saker. «Swiper» du til høyre signaliserer du at du er interessert i mer.

Sakene kommer i form av henvisninger til nyhetssaker fra andre medier.

Etterhvert lærer feedo hva du er interessert i og tilpasser innholdet etter din profil.

- Forretningsmodellen er ikke helt ferdig, men vi ser nok for oss en eller annen reklamefinansiering uten å ødelegge for de kildene vi bruker, sier Udland.

Før virksomheten i Bangkok skilles ut hadde ABC Startsiden totalt 96 ansatte.

Lese mer om medier, kultur, nett, teknologi? Følg DN Etterbørs og @bjorneckblad på Twitter

Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

LES OGSÅ:

Bookingtrøbbel for Norwegian Wood  

Her er knappen som truer Finn.no

«Okkupert» skal brukes i strømmeeksperiment

Se på DNtv:

Tårer i øyekroken da Oslos siste videosjappe kom til «the end»
DN møtte triste eiere og kunder på Video Nova på Majorstuen på butikkens siste dag: - En æra er forbi.
02:31
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.