Dette er tredje generasjon M-klasse, og den vil komme i salg mot slutten av året. Første generasjon kom allerede i 1997, og var en av de første luksus-suvene som kom på markedet.

Utseendet er ikke vesentlig endret, men den tyske bilprodusenten lover at alt er nytt under overflaten.

 

Store bilder:

Bilen deler plattform med den nye Jeep Grand Cherokee, noe som ble utviklet under DaimlerChrysler-perioden, men ellers er det ikke mye likt på bilene.

Nye M-klasse er 24 millimeter lengre, 16 millimeter bredere og 19 millimeter lavere enn dagens modell.

Billigere
Under panseret har Mercedes, som i mange andre modeller, for første gang i denne klassen plassert en firesylindret motor. Prisene er ikke klare ennå, men vi kan vel allerede nå slå fast at M-klassen blir adskillig billigere enn den er i dag.

Dagens innstegspris er drøye 930.000 kroner, men da er bilen utstyrt med en seksylindret dieselmotor på 204 hestekrefter. Tilsvarende effekt og 500 Nm dreiemoment får man i den nye firesylindrede motoren som sitter i ML 250 Blutec, men forbruket synker ned til 0,6 liter på mila, noe som er en forbedring på nesten 30 prosent sammenlignet med dagens innstegsmodell. CO2-utslippet er på 158 gram per kilometer. Den store tanken bidrar til at rekkevidden blir hele 150 mil. Den minste motoren kommer først i 2012, og vi anslår en pris rundt 850.000 kroner.

 

Ved lansering kommer bensinmodellen ML 350 med 306 hestekrefter og 370 Nm dreiemoment, samt dieselutgaven ML 350 Bluetec med 258 hestekrefter og 620 Nm dreiemoment. Alle modellene er utstyrt med en syvtrinns automatkasse.

Hybrid og AMG
Senere er det planlagt en dieselhybrid som ved hjelp av den firesylindrede dieselmotoren på 204 hestekrefter og en elektrisk motor på 20 hestekrefter skal få ned forbruket til 0,52 liter på mila.

På toppen av M-klassen skal fremdeles en AMG-modell råde. ML 63 AMG får 544 hestekrefter og 800 Nm dreiemoment.

M-klassen er skapt for landeveien, men har fremdeles luftfjæring, og med en ekstra offroad-pakke skal også egenskapene i terrenget ivaretas. Vi har testet dagens M-klasse i ulendt terreng, og til å se såpass jålete ut, var det imponerende hva bilen taklet av underlag.

Hard konkurranse
M-klassen konkurrerer med andre luksus-suver som Lexus RX, Audi Q7, BMW X5, Volvo XC90 og Porsche Cayenne. Alle byr på massiv luksus og konkurransen er hard.

De senere årene har ikke M-klasse-salget i Norge vært det helt store. Hittil i år er det kun solgt 15 biler, sammenlignet med salgsvinneren BMW X5s 89 nyregistreringer. Ifjor var tilsvarende tall 68 mot 238. Med en mer prisvennlig motor bør M-klassen finne veien til flere norske kunder til neste år. Bilen kommer til Norge i november.

Les flere biltester:
Mercedes-Benz ML 63 AMG: Cayenne-killer
Porsche Cayenne hybrid: Den sportsligste suven
BMW X5: Dyr og stor luksus

BMW X6: Tjukkas med absurde kjøreegenskaper

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.