Mange av oss ble hjemmekontorister i mars, og selv om samfunnet er åpnet, er mange hjemme fortsatt. Hvorfor?

For noen år siden var tilstedeværelse på kontoret tvingende nødvendig for å kunne jobbe. Der var telefonen. Printer og kopimaskin, frankeringsmaskin, telefaks, datamaskinen med tilgang til selskapets interne datasystemer, møterom.

Fasttelefon, printer, kopimaskin, frankeringsmaskin og faks er ikke lenger sentralt. Mobiltelefon, bærbar pc, skytjenester og virtuelle møterom kan ivareta det andre.

Utviklingen har latt oss gå fra å være en kontormessig «somewhere» til å bli en «anywhere». Gammeldags ledelse og kontroll er erstattet av målekriterier – innsats måles i antall samtaler, saksbehandlingstid, salg.

Det er fra faglig hold uttrykt bekymring for dårlig HMS og ergonomi hjemme. Men hvordan oppleves det samme egentlig på kontoret?

Vi har gått fra å ha egne kontorer til kontorlandskap. Derfra videre til underdekning av kontorplasser, med behov for clean desk policy og ny plassering hver morgen – og altså ingen ManU-plakat på kontorveggen eller billedramme med familien på pulten. Noen liker det kaldt, andre liker det varmt. Noen er pratsomme, andre foretrekker ro. Noen liker å lytte til musikk eller radio, andre ikke.

I kontorlandskapet må alle tilpasse seg et felles valg.

Stillerom finnes, men de er små og ofte uten vinduer. Møterom er et knapphetsgode som krever planlegging og disiplin. Kantiner avvikles, og lunsjen opphører som fellesarena når noen spiser ute, mens andre spiser ved pulten.

Hjemme har man ro, vindu, nærhet til kaffemaskin og kjøleskap. Man kan snakke i telefonen uten å forlate pc-en for å gå inn i et stillerom. Virtuelle møter fungerer fint. Temperaturnivå og radiokanal bestemmer man selv. Man kan ha lunsjpause på verandaen, i sofaen eller på ergometersykkelen.

Ulempen er at vi mister innovasjon og synergi som umerkelig skjer mellom kolleger i daglige, uformelle møter. Og hva med bedriftskulturen? Fellesskap som ikke holdes ved like, forvitrer.

Hvordan beholder man medarbeidernes lojalitet over tid? Hvordan er det å komme som nyansatt?

Britt Røil
Britt Røil

Hjemmekontorløsningene har for mange fordeler til å bli helt borte. Null tid og penger til reisevei er en betydelig fordel. Så da må man tilby andre fordeler i virksomhetens lokaler. Bortekontorløsningene trenger en oppgradering, med ritualer, møtepunkter og fellesskap i sentrum.

Kanskje er det den i stor grad avviklede ledelsesfunksjonen personalsjef, administrasjonssjef eller kontorsjef vi trenger? Kulturbyggeren som legger til rette for at vi identifiserer oss med arbeidsgiver, med kollegene og de felles målene? En leder som ikke kan vise til lysende resultater hvert kvartal, men som i det lange løp sikrer den positive bunnlinjen ved at vi ansatte føler oss som nettopp det – et «vi».(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.