Utslitt, utfordret, ensom, fjern og overarbeide. Kjenner du deg igjen?

Du er ikke alene. Dette var ordene som gikk igjen oftest da vi ba flere tusen ledere fra hele verden plukke ut ord som beskriver 2020. Lederskapsåret 2020 har vært helt ekstremt.

Nå er det tid for å trekke pusten og tenke igjennom hvordan 2021 kan bli litt bedre, tross hjemmekontor. Mitt viktigste råd til deg som leder er å ta vare på din egen og dine medarbeideres psykiske helse.

Geir olsen - debatt
Geir olsen - debatt

Produktivitetstapet ved dårlig psykisk helse hos ansatte er enormt, og risikoen for psykisk uhelse har økt dramatisk med pandemien og Teams-tilværelsen vi er inne i. Hvordan du som leder ser og sanser deg selv og dine egne ansattes nye og store utfordringer under pandemien, vil prege organisasjonen din i mange år fremover.

Noen ledere har fått en bratt læringskurve når det kommer til psykisk helse på arbeidsplassen. Dette gjelder ikke minst arbeidsplasser på Tjuvholmen og i Bjørvika med mye menn og skarp konkurranse. Hvis du leder en tøffing-kultur der det ikke finnes rom for å snakke om psykiske utfordringer, må du skape disse rommene.

I Kearney legger vi vekt på at det er helt ok å ha det kjipt. Det gjøres blant annet ved et program for historiefortelling mellom kolleger, hvor konsulentene som er komfortable med det, forteller om egen psykiske helse. Resultatet er langt mer åpenhet om psykiske problemer.

Stereotypen om management consulting er at alt dreier seg om omstrukturering og kostnadskutt. Men å legge til rette for bedre fellesskap, mer empatisk ledelse og å styrke psykisk helse, spesielt i denne situasjonen, er noe av det vi og våre klienter er mest opptatte av.

Jeg er helt sikker på at pandemien vil føre til store og varige endringer i hvordan ledere engasjerer seg i sine ansatte.

Tiltak for å legge til rette for bedre balanse mellom jobb og hjemme, og mer kunnskap om egne arbeidstagere, vil bli den nye normalen.

Mine seks tips for ledere inn i 2021:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

  • Logg av med brask og bram. Vis at du tar fri og bruker tid på familie og fritid, det gjør det mye lettere for dine ansatte å logge av også.
  • Senk skuldrene og vær sårbar. Det aller tøffeste du kan gjøre som leder er å vise dine ansatte at du er usikker og ikke har alle svar.
  • Vær raus. Tilby tilleggsressurser i form av ekstra fridager eller fleksibilitet. Vi ser nå at selskaper innfører fleksible trivselsdager for at ansatte skal ha mulighet til å hente seg inn.
  • Ta langt flere én-til-èn-samtaler. Still med genuin nysgjerrighet og skaff deg mye mer kunnskap om dine ansattes hjemmesituasjon. Det vil gi dem mulighet til å gjøre hjemmesituasjonen til en styrke og samtidig bedre teamarbeidet.
  • Juster forventningene. Noen oppgaver tar lengre tid nå enn når man kunne møtes fysisk. Det er behov for en realistisk forståelse for de begrensninger som ligger i den nye normalen.
  • Sett de ferskeste først. Bare forestill deg å være helt fersk i en organisasjon nå, uten et arbeidsmiljø å gli inn i, og du må kanskje ta Teams-møtene fra soverommet i en liten leilighet. Bruk minst dobbelt så mye tid som normalt på praktikanter og nyansatte, og strekk deg så langt du overhodet kan for at dine nyeste skal bli godt inkludert.