I fredagens børskommentar i DN går Thor Chr. Jensen til angrep på Grandiosa. Utbruddet kommer som et resultat av en analyse gjennomført av DNB Markets. Jensen skriver blant annet at «Stein Erik Hagens milliardformue henger på en klump med våt deig og noe kjedelig kjøttdeig». Han skriver også: «Det er jo nesten så man ikke tror det er sant. 5,3 kilo per nordmann per år av en pizza som, la oss være ærlige, nærmest er uspiselig».

Jensens karakteristikker av Grandiosa faller på sin egen urimelighet. At han trekker frem personlige smakspreferanser i en børskommentar er i seg selv ganske spesielt, og at han gjør seg til smaksdommer over et produkt som det spises over 25 millioner enheter av årlig, viser en elitistisk holdning som hører fortiden til.

Men det som er vel så alvorlig, er at Jensen i børskommentaren kommer med direkte feilaktige påstander. Han skriver blant annet: «Meglerhuset påpeker at Orklas frossenpizzaer har en betydelig konkurransefordel via subsidier og toll».

Orklas frossenpizzaer har ikke «noen betydelig konkurransefordel via subsidier og toll». Orklas pizzaer møter full konkurranse på like vilkår når det gjelder import. Dette understrekes ved at Orkla selv har import av deler av sin portefølje (Pizzabakeriet). Konkurransen i kategorien er knallhard, det har den vært i mange år. Vi ser på konkurranse utelukkende som positivt, og det skjerper oss og alle andre aktører i markedet.

Opplysningene i artikkelen om konkurransefordel baserer seg på feil grunnlag. Tollen på pizza med kjøtt ved import til Norge fra EU er 5,76 kroner per kilo, ikke 32 kroner. Tollen for pizza uten kjøtt er lavere og avhengig av innholdet av mel og ost. Disse tollsatsene er bundet i EØS-avtalen.

Norskprodusert pizza mottar ikke «subsidier», men er omfattet av et system der det gis en råvarepriskompensasjon for innhold av norsk ost og kjøtt. Dette for at produsentene ikke skal ha en råvareprisulempe med produksjon i Norge i forhold til utenlandske produsenter, som kan kjøpe råvarene til en langt lavere pris.

Dette er en del av den norske landbrukspolitikken og omfatter en rekke varer, såkalte Råk-produkter. Tollsats og eventuell råvarepriskompensasjon utligner kun råvareprisforskjellene og gir full konkurranse på det norske markedet.

Vi er opptatt av at norske råvarer skal være konkurransedyktige på pris og kvalitet. Hvis ikke vil vår norske produksjon tape konkurransen mot importerte ferdigvarer før vi har kommet til startstreken.

Alternativet er at vi kan importere mer fra våre egne fabrikker utenlands, fremfor å produsere i Norge med norske jordbruksråvarer. Orkla satser på norsk pizzaproduksjon, norske arbeidsplasser og norske råvarer, og for å understreke vårt standpunkt: Vi investerer nå over en halv milliard på Stranda i et utvidet pizzafabrikk.

I så mange som ni av ti kategorier møter Orkla internasjonal konkurranse i det norske dagligvaremarkedet. Internasjonale giganter, med langt større produksjonskapasitet enn oss, er på plass og har solide markedsposisjoner. Det er Grandiosa mot Dr. Oetker, Toro supper mot Unilevers Knorr og Idun Ketchup mot Heinz. I tillegg til å konkurrere mot store internasjonale aktører, konkurrerer vi også i stadig økende grad mot våre kunders egne merker, som ofte er produsert på kontinentet i gigantiske fabrikker.

At Orklas merkevarer klarer seg godt mot «Goliatene» i vår bransje kommer som følge av mange års systematisk arbeid med merkevarebygging og produktutvikling, samt forståelse av norske forbrukeres vaner og ganer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.