Mange landbruksaktører mangler etiske grenser når de uttaler seg om dyrevelferd. Nå er Nortura blitt stoppet av Forbrukertilsynet. Behovet for videre oppfølging er stort.
Styrelederen i Nortura, Trine Hasvang Vaag, forsvarte i juni gigantreklamen fra konsernet som garanterer at kjøtt fra Gilde kommer fra dyr som har hatt det bra. Konsernledelsen gir her forbrukerne en garanti som de ikke kan dokumentere, noe som er i strid med markedsføringsloven.
Situasjonen er spesiell på flere vis, da styrelederen nylig fortalte i et portrettintervju med Dagens Næringsliv 5. juli at hun tidligere har studert jus med tanke på å bli dommer. Konsernledelsen i Nortura har nå, ifølge NRK, fått et brev fra Forbrukertilsynet som mener markedsføringskampanjen om grisene var egnet til å villede forbrukere – og uetisk.
Markedsføringsstrategien til Nortura er ikke ny. Reklamene fra både Tine (melk og ost) og Nortura (kjøtt og egg) har vært villedende i generasjoner, i form av idylliske historier og bilder av produksjonsdyrenes liv. Og markedsføringsbudsjettene deres er store.
Det er derfor viktig at Forbrukertilsynet fortsetter å følge med på markedsføringen til Nortura, i tillegg til Tine, og sier ifra når den villeder og strider med loven.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.