De siste månedene er det blitt belyst i både DN, innovasjonstaler og antagelig en rekke ledergrupper i både privat og offentlig sektor at vi trenger flere ingeniører, digitaliseringskompetanse og it-spesialister. Vi trenger det om vi skal lykkes med det grønne skiftet og beholde velferdsstaten.

Siw Andersen
Siw Andersen (Foto: Gorm K. Gaare)

Å rekruttere fra utlandet er en av måtene vi kan gjøre dette på. Bedriftene må gjøre sitt og lage attraktive, inkluderende arbeidsplasser, som toppsjef i Cowi, Birgit Farstad Larsen, skriver i sitt innlegg i DN 22. mai, «Vi må rekruttere ingeniører internasjonalt». Det offentlige må gjøre det attraktivt og enkelt for internasjonal arbeidskraft å komme til Norge og jobbe.

Remarkable, Kahoot!, Otovo, No Isolation og andre lignende oppstarts- og vekstbedrifter i Oslo-regionen har doblet antall sysselsatte de siste fem årene til 15.400 personer. De siste ti årene har de samme bedriftene bidratt til 97 milliarder norske kroner i verdiskaping (Menon). Om vi ikke får flere it-spesialister og talenter til Norge, er jeg redd denne utviklingen vil stoppe opp.

Om vi ser raust på det, har Oslo og Norge flere fortrinn. Vi kan tilby trygge omgivelser, karrieremuligheter som kan kombineres med familieliv, nærhet til ekstrem natur og kultur. Det vi derimot fort glemmer, er at Oslo og Norge ikke står øverst på listen hos toppfolkene vi prøver å rekruttere, eller at de aner ingenting om oss – bortsett fra at det er kaldt her.

En undersøkelse Oslo Business Region gjorde i vinter, viser at utenlandske toppfolk, som jobber i en av de ti største vekstbedriftene i Oslo-regionen, trives godt eller veldig godt med å bo her. Det er bra for Norge. Over halvparten av dem, 57 prosent, vurderte derimot å flytte til andre steder før de etablerte seg her, og det bekymrer meg.

Globalt er det en enorm konkurranse om teknologi- og digitaliseringskompetanse. Norge trenger 40.000 it-spesialister innen 2030. Sverige trenger 70.000. Japan, Indonesia og Brasil mangler 18 millioner. På verdensbasis er tallet ventet å nå 85 millioner.

Andre byer og land bruker enormt mye ressurser på å gjøre nettopp sine steder attraktive og enkle å reise til og bosette seg i. København, Stockholm og Helsingfors ruller ut reklamekampanjer og tiltak som karrieremesser og egne servicekontor i milliardklassen.

Og det er bare i Norden.

Vi må gjøre Oslo og Norge kjent. Vi må bruke mer midler på markedsføring. Vi må gjøre det lett å få jobb, flytte til og etablere seg i Norge. Vi må la mangfold på arbeidsplassen og i samfunnet være grunnmuren og ikke en tilleggsverdi. Inkludering må prioriteres. Vi må ha flere internasjonale skoler og offentlige dokumenter tilgjengelig på flere språk. Vi må tilrettelegge for at partner også kan komme raskt i arbeid. Vi trenger flere sosiale møteplasser og arenaer der internasjonale og nordmenn treffes på tvers.

Vekstbedriftene våre trenger folk med tech- og it-kompetanse. Vi trenger flere utenlandske gründere. Vi må gjøre det lettere for internasjonale studenter å studere her og få jobb etter endt studie.

Vi må tiltrekke oss de flinkeste folkene og ta vare på dem.

Norge kan ikke bare markedsføre seg på eksport og reiseliv. Vi må gjøre Oslo og Norge kjent som et attraktivt sted å bo i samarbeid med det offentlige, våre bedrifter, innovasjonsmiljøer og ikke minst de internasjonale selv. Om det ikke skjer raskt, vil våre nordiske naboer og verden løpe ifra oss.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.