Terje Berg-Utby og André Berg Edvardsen skrev 14. januar i DN om omstillingen til et bærekraftig samfunn og spurte: «Bør bare «snille» selskaper få frisk kapital?»

Innlegget reiser flere viktige spørsmål for skipsfartsnæringen, som til nå ikke har vært kjent for å gå foran når det gjelder miljø og bærekraft. I møte med nye krav og reguleringer har beklageligvis den vanligste strategien i internasjonal skipsfart vært å søke minimumsløsninger, forsøke å utsette oppfyllelse og lete etter smutthull for å unngå nye krav.

Åpenbart duger ikke denne strategien fremover med de miljøutfordringene bransjen står overfor, dersom vi skal tiltrekke oss nødvendig kapital og talent.

Vi i Klaveness Combination Carriers asa ser på omstillingen mot en lavkarbon skipsfartsnæring som en forretningsmulighet. Vi har i dag den klart mest karboneffektive transportløsningen for tank og tørrbulk laster, og har satt ambisiøse mål for å bli mer effektive og for å vesentlig redusere våre CO2-utslipp.

Parallelt vil vi aktivt være med på utviklingen av fremtidige nullutslippsskip. På veien mot målet vil vi jevnlig rapportere åpent og ærlig.

Norsk skipsfart har funnet nye løsninger før. Vi er sikre på at bransjen og vi i Klaveness vil finne de beste veiene til en langt mer miljøvennlig skipsfart og bunnlinje.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.