Både Netcom og Telenor bekrefter overfor DN at selskapene ble truffet av DDoS-angrep (se faktaboks) tirsdag. Også Tele 2 hadde tekniske problemer, men hevder de ikke var utsatt for et dataangrep.

Flere teleselskaper opplever problemer med nettsidene tirsdag kveld. Nettrøbbelet kommer etter at flere store bedrifter i finanssektoren rammet av massive data-angrep.

LES OGSÅ: Massivt data-angrep mot flere av Norges største bedrifter

Slik angripes de norske bedriftene

Nettsidene nede

Kommunikasjonsdirektør Severin Roald i Netcom bekrefter at teleselskapet har trøbbel med nettsidene.

- Alt fungerte fint tidligere i dag, frem til vi fikk en varsling for en time siden, sier han til DN klokken 19:15 tirsdag.

Netcom benytter tjenester fra Evry, men Roald understreker at dette ikke gjelder internett-tilgangen det har vært problemer med.

- Det er bekreftet at Netcom har hatt et DDos-angrep. Nettsiden skal nå fungere som normalt, men enkelte kan oppleve noen forstyrrelser fra utlandet. Vi er ikke helt i mål, sier Roald til DN klokken 21:25.

Netcom vet ikke hvem som står bak angrepet.

- Hva skjer fremover?

- Alle slike hendelser blir gransket grundig og vi vil varsle post- og teletilsynet.

Angrepet to ganger

Telenor bekrefter at selskapet ble angrepet to ganger tirsdag.

- Jeg kan bekrefte at vi har vært offer for et DDoS-angrep. Telenors sikkerhetssenter sammen med Evry klarte å sette på et filter for å avverge angrepet, sier kommunikasjonsleder Kristine Meek i Telenor til Dagens Næringsliv.

Telenors nettsider har onsdag full funksjonalitet.

- Det er problematisk at dette skjer og det er helt klart bekymringsfullt. Datakriminalitet er et samfunnsproblem, sier Meek.

Avviser angrep

Også Tele2s nettsider opplevde enkelte tekniske problemer. Teknisk direktør Geir Løvnes i Tele2 avviser derimot at selskapet har vært utsatt for dataangrep.

- Det er en intern greie, vi har ikke registert noen angrep. Det er tilfeldig at vi har problemer på samme tid som andre melder om dette, sier han til DN og legger til at Tele2s server befinner seg i Sverige.

Tele2 har det tekniske ansvaret for både One Call, My Call og Network Norway.

- Disse fungerer som normalt.

One Call-direktør Øistein Eriksen avkrefter onsdag at One Call har vært utsatt for et angrep.

- Våre nettsider var upåvirket i går, og vi har ikke registrert noen problemer eller angrep mot nettsidene våre, sier Eriksen til DN onsdag.

LES OGSÅ: Hvorfor kan det være ulønnsomt å kjøpe en hel kasse med tomater?

Derfor er Oslo blant verdens heteste lånemarkeder(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.