Pilotene i verdens største lavprisselskap, Southwest Airlines, har meldt seg på i kampen for å hindre Norwegians irskbaserte datterselskap skal få lande i USA.

– Vi er villige til å konkurrere med hvem som helst, når som helst. Men vi godtar ikke at noen selskaper flytter til et land utelukkende fordi det har mer attraktiv arbeidslovgivning, sier kaptein Paul Jackson til Dagens Næringsliv.

Han er sammen med over 30 fagforeningstopper fra USA og Europa i Oslo denne uken for å kjempe mot Norwegians bruk av asiatisk personell på langdistanseruter mellom USA og Europa.

Like vilkår

– Fordi vi er et lavprisselskap, ligner vi veldig mye på Norwegian. Men vi synes alle skal konkurrere på like vilkår og legge virksomheten til hjemlandet, sier han.

Han sier såkalt bekvemmelighetsflagging forandret shippingverdenen for vel tyve år siden, og at de ikke ønsker at det samme skla skje i flybransjen.

Jackson er sikker på at saken handler om Norwegians fortjenestemarginer.

Irsk tilsyn
Norwegian kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik har fått hyppige spørsmål om planene om å få irsk og amerikansk lisens.

Hun har tidligere sagt at motstanden fra USA skyldes frykten for ny konkurranse.

Skånvik reagerer på påstanden om bekvemmelighetsflagging.

– Vårt langdistanseselskap vil være et irsk selskap, underlagt irsk tilsyn. Vi må være i et EU-land for å få trafikkrettigheter fra EU. Amerikansk crew opererer ut fra amerikanske baser, så de vil absolutt operere fra hjemlandet, sier hun.

Flysikkerhet
Fagforeninger i USA har bedt transportdepartementet om å avvise Norwegians datterselskaps lisenssøknad fordi det undergraver ansattes lønns- og arbeidsvilkår.

Fagforeningslederne er bekymret for at Norwegians måte å organisere sitt datterselskap på, vil gjøre det vanskelig for luftfartsmyndigheter å føre tilsyn.

I et brev til USAs samferdselsminister Anthony Foxx forsikrer imidlertid hans norske kollega, Ketil Solvik-Olsen (Frp), at amerikanerne ikke har noe å bekymre seg for når Norwegian vil inn på langdistansemarkedet.

Også Norwegian selv understreker at sikkerheten alltid har vært og vil være selskapets fremste prioritet.

Les også: Vil lytte til de amerikanske pilotene



<b>USAs fagorganiserte nekter Norwegian å fly til USA</b>

Sjeiker i strupen på Norwegian

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.