Det er ikke lett å vite om man skal le eller gråte når man leser rektor Tom Colbjørnsens begrunnelse for åpne studier på Handelshøyskolen BI i gårsdagens DN. Menn blir forskjellsbehandlet, hevder han. De får dårligere karakterer enn kvinner, og dermed er det vanskeligere for dem å komme inn.

Ja. Nettopp. Det er poenget med å bruke karakterer som silingsmekanisme for inntak ved høyere utdannelse. Men når guttene mister sin totale dominans, mister, ifølge Colbjørnsens analyse, også karakterene sin forkl#229skraft.

I årtier har menn dominert utdanningsinstitusjonene. De har vært i flertall og hatt best karakter. Det har avspeilet seg i arbeidslivet ved at de har tjent best og dominert i lederstillinger. Kvinner har klaget på at undervisningen og arbeidslivet har vært på menns premisser, men fått beskjed om at de får tilpasse seg.

Det har dagens unge kvinner gjort til gagns. De gjør det bedre i snitt i videregående skoler og i 2008 var 60 prosent av alle nordmenn i høyere utdannelse jenter. Andelen kvinner med høyere utdannelse vokser kraftigere enn andelen menn.

Endelig, vil de fleste kvinner si, og håpe at det også får konsekvenser for kvinners lønn og karriere. Hos noen menn, som Colbjørnsen, skaper det derimot bekymring. Han bekymrer seg for om karakterene er det beste kriteriet til å plukke ut morgendagens vinnere. Det vil det alltid kunne spørres om. Men det var ikke mange menn som stilte det spørsmålet da jentene var i mindretall i høyere utdannelse. Da ble det forklart ut fra andre valg, prioriteringer og verdier.

Mange kvinner krevde kvotering for å få en jevnere kjønnsbalanse. Colbjørnsen gjør det grundigere. Når menn ikke når opp i konkurransen, avskaffer han den like godt.

Det kan selvsagt være at hans egentlig motiv er å få flere studenter til skolen og dermed sørge for at den tjener bedre. Handelshøyskolen BI er en privat skole og elevene betaler skolepenger for å gå der. Den må gjerne velge de opptakskriterier den vil, og det er sikkert ikke en ulempe at Norge har skoler med forskjellige opptakskriterier.

Men Colbjørnsens begrunnelse for å gjøre det, er elendig. Den unnskylder guttene og bagatelliserer jentenes dyktighet og innsats. Det er mye som kan gjøres bedre i skolen, og den er sikkert ikke kjønnsnøytral. Men å avskaffe karakterenes betydning fordi gutter ikke lenger er best, er ikke den åpenbare løsningen.

Les også: BI-rektor vil hjelpe "fomlete" gutter

- Ja til bortskjemte drittunger

<b>Du må ikke ta master</b>

<b>Dobbelt opp for de flinke</b>

- Klar for pose- og sekk-generasjonen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.