– Du har nå jobbet et halvt år som konserndirektør i Storebrand, med ansvar for salg, marked og betjening for det norske personmarkedet. Hva har vært det mest utfordrende disse månedene?

– Det jeg kanskje har brukt mest tid på å finne ut av, er hvordan jeg kan kombinere mitt brennende ønske om å være en del av det operative, med det strategiske arbeidet som stillingen min krever at jeg bruker mye tid på. Jeg er en person som lader batteriene ved å være i det operative.

– Du fikk din første lederjobb som 28-åring og har vært leder i mange år nå. Hva slags leder er du?

– Gjennom erfaring har jeg kommet frem til tre ting jeg er spesielt opptatt av som leder. Det første er at man må være oppriktig glad i mennesker for å kunne være en god leder, og det er jeg. Dernest er jeg opptatt å være involverende. Er man det, er det mye enklere å få de ansatte med seg. Det tredje er å ha et lidenskapelig forhold til det man holder på med. Har man ikke det, blir man lett gjennomskuet – og da er det ingen som tror på en.

– Hva er det med jobben din du er lidenskapelig opptatt av?

– Bærekraft. Storebrand er ekstremt opptatt av det, og det kan ofte sette oss i dilemmaer, men til syvende og sist veier alltid lederbeslutninger som er i tråd med dette, tyngst. Men også på privaten er jeg er over snittet interessert i dette. Jeg har ikke sertifikat, vil ikke ha plastikk hjemme, kjøper aldri avokado i plastemballasje og jeg har alltid med meg handlenett i butikken. Jeg handler så mye brukt jeg kan, og dersom jeg kjøper nye klær takker jeg alltid nei til silkepapiret klesbutikkene insisterer å pakke dem inn i. Det er jo bare tull.

– Hvilke triks har du i ermet for å holde på dine beste ansatte?

– Jeg er mye ute i det operative, og det er ikke for å kontrollere, men for å kjenne på pulsen. Da ser jeg fort hvordan stoda er og hvor vi trenger å ta i et tak. Det gjør samtidig at jeg kan navnet og kjenner størsteparten av dem som jobber hos oss. For meg er det en selvfølge, for det aller viktigste jeg kan gjøre for å holde på de beste er å vise at jeg ser dem og involverer dem.

– Hva med feilansettelser, hva er beste måten å unngå det på?

– Når jeg rekrutterer tar jeg gjerne inn mange til intervju, men jeg bruker bare et kvarter på førstegangsintervjuet. Intervjuet dreier seg i stor grad om kjemi. Jeg har mange ganger erfart at de syv-åtte man kanskje hadde valgt ut dersom man bare så på cv, ikke nødvendigvis er de aller beste kandidatene.

– Storebrand har nylig bladd opp 2,1 milliarder for Skagenfondene og Silver-porteføljene, og gjør dere til den nest største aktøren i Norge for privat fondssparing. Hvordan påvirker det din hverdag?

– Veldig! Vi oppfyller nå alle kapitalkrav fra myndighetene, noe som gjør at vi kan få tydeligere fokus på vekst. Jeg er en svært kommersiell person med brennende ønske om å øke topplinjen.

– Når du trenger å senke skuldrene, hva gjør du da?

– Jeg har to døtre og en mann jeg har vært gift med i 25 år, og de bruker jeg masse tid sammen med. Da slapper jeg veldig godt av. Ellers er jeg er jo veldig opptatt av en bærekraftig livsstil, men jeg synder big time ved at vi reiser mye.(Vilkår)

Wolfpack samlet i Oslo
The Wolf of Wallstreet, eller Jordan Belfort som han egentlig heter, holdt foredrag i Oslo. Belfort er den ekte Wolf of Wallstreet som filmen med samme navn er basert på. Fredag kostet VIP billettene til finanskjendisens foredrag 30 000 kroner.
01:59
Publisert: