- Vi tilbød Rygge omtrent 50 prosent av vårt nåværende aktivitetsnivå, sier driftsdirektør David O' Brien i Ryanair på en pressekonferanse onsdag.

Bakgrunn: - Dette er en tragedie

Dette var likevel ikke godt nok for Rygge flyplass, ifølge ham. Dermed vil ikke Norge på mellomlangsikt delta i Ryanairs vekst, beklager O'Brien.

Må avvikle

Markedssjef Silje Thoresen ved Moss Lufthavn bekrefter overfor DN onsdag at Rygge ble tilbudt halvparten av aktivitetsnivået.

Basen ville uansett forsvinne. Trafikken ville dermed ikke være baseflyvirksomhet, der Ryanair i  stedet hentet passasjerer på Rygge fra utenlandske baser, forklarer markedssjefen. Dette ville også redusere direkte- og morgenflytilbudet ut fra Rygge.

- Trafikken ville bli redusert med to tredjedeler, fra 1,6 millioner reisende til 500.000-600.000. Det takket styret vårt nei til da trafikken ikke ville dekke våre kostnader, sier Thoresen.

- Vi ville gått med mange millioner i minus hvert år. Det tok styret vårt stilling til, og bestemte at da må vi avvikle, sier hun.

Les også: Bjørn Kjos: Kall det gjerne en «tomseteavgift» dnPlus (DN+)

Halverer kapasiteten

Ryanair vil kutte 50 prosent av selskapets kapasitet i Norge og basen på Rygge legges ned, opplyser selskapet onsdag.

- Hvis flypassasjeravgiften droppes, venter vi å vokse 8-9 prosent i Norge hvert år de neste tre årene, sier O'Brien.

Ryanair flytter sin gjenværende trafikk til Torp. Selskapet lanserer en rute til Vilnius og en til Stansted, London, begge fra Gardermoen.

Ruten til Stansted vil ha tre daglige avganger fra Gardermoen, ifølge Ryanair-toppen.

- Om vi får et signal om at skatten fjernes, vil vi gjenåpne på Rygge. Det er en tragedie at 1000 arbeidsplasser ved Rygge flyplass går tapt, for det var en lønnsom organisasjon, sier O'Brien.

Sommertrafikk via Rygge

Selskapet vil fortsette å fly fra Rygge gjennom sommeren.

- Hvis målet er å skade Norges kobling til Europa, så er dette bra jobbet. Det virker, sier han, og legger til at i Ryanairs øyne vil ikke avgiften bidra positivt til miljøet.

- Vi har fly som vil brenne norsk drivstoff i andre deler i Europa heller enn fra Rygge, sier han.

Følg markedet på DN Investor

Les også: Oljekommentaren: - Det er veldig lave forventninger

  Asia i dag: Vedvarende motvind for Kina

Partene i bryggerioppgjøret enige – unngår ølstreik

Fersk episode av DNs podkast:

Episode 11: Dette må du vite om "brexit", milliarder i sluttpakke til oljeselskapene - og en milliardær og et gribbefond som har planen klar for kriserammede offshorerederier.

- Anbefalt av DNtv:

Opec møtes torsdag for å vurdere oljemarkedet
DNs kommentator Bård Bjerkholt forklarer hvorfor det vil være stor interesse rundt møtet.
04:07
Publisert:

Norsk kvinne er den internasjonale hjelpearbeideren som har vært lengst i Syria
WHO-topp Elizabeth Hoff sover alltid dårlig etter å ha møtt de syriske barna på brannskadeavdelingen i Damaskus. NB: Sterke bilder.
01:30
Publisert:

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.