Advokat og partner Tarjei Thorkildsen i advokatfirmaet Bahr er flyselskapets juridiske representant, og har vært med å utarbeide den nye avtalen.

Han forklarer at det under forhandlingene ble forsøkt ulike forhandlingsmetoder.

- Vi har forsøkt ulike måter. Vi har hatt mekling, direkte forhandlinger og perioder med skriftlige utvekslinger av tekster. Vi har vekslet i måten vi har jobbet på.

Dette begrunner advokaten med at nye arbeidsmetoder har vært nødvendig å finne når forhandlingene har stått fast.

- Er avtalen som nå er inngått den samme som ble foreslått mandag kveld?

- Det har vært en kontinuerlig prosess. Vi har hatt stadig utvikling, og avtalen er blitt endret i løpet av dagen, forklarer Thorkildsen.

Han bekrefter at de siste detaljene kom på plass tirsdag ettermiddag.

- Det skjedde den siste timen før vi ble enige om å gå ut med meldingen samtidig.

Uvanlige spørsmål

Professor Ingar Kaldal ved NTNU i Trondheim er ekspert på arbeidslivshistorie, og sa til DN mandag at pilotstreiken kan påvirke spillereglene i resten av næringslivet.

Det har også Rune Sundland, fungerende leder i Norske SAS-flyveres forening (NSF) ment.

Hvorvidt Norwegian-streiken kan få presedens for resten av arbeidslivet, er derimot Thorkildsen usikker på.

- Jeg tror ikke den vil få noen generell påvirkning. Alle forhandlinger må finne sitt spor for å finne en løsning. Dette har vært utfordrende med mange spørsmål som man normalt ikke forholder seg til, sier han og refererer til pilotenes krav om en tariffavtale med morselskapet i konsernet.

- Eksempler på dette er kravene som har vært fremsatt og som ikke egentlig er rettet mot det selskapet som er arbeidsgiver og som heller ikke kan oppfylles av det selskapet, forklarer Thorkildsen.

- Det er både uvanlig og vanskelig å forholde seg til, tilføyer han.

Sikret trygghet

Thorkildsen forklarer at pilotene i Norwegian fremdeles er tilknyttet datterselskapet Norwegian Air Norway som Kjos vedtok å splitte i forrige uke.

- Det er ikke inngått en egen tariffavtale med morselskapet i Norwegian-konsernet. Partene valgte i stedet andre måter å etablere den tryggheten og karrieremuligheten som gjorde avtalen mulig, forklarer Thorkildsen.

 

Les også:

Disse formuleringene avgjorde  

Morsbinding på lånt tid  

Nå tar Kjos gjerne en øl med pilotene  

Jussprofessor: – Totalhavari for pilotene og Parat

- Begge har vunnet, og begge har tapt

Professor: - Behov for å fremstå som vinnere  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.