Norwegian-streiken ble avblåst i 18.30-tiden tirsdag, etter 11 dagers forhandlinger mellom pilotene og Norwegian-ledelsen.

Pilotene har lenge kjempet en innbitt kamp om prinsippspørsmål, og striden har handlet om de skulle få en juridisk binding til morselskapet Norwegian Air Shuttle.

Slik er avtalen mellom Norwegian og pilotene  

DN kjenner til to sentrale dokumenter som skal ha sikret en løsning på konflikten.

En protokoll signert av partene skal vise hvilke punkter som det er enighet om knyttet til de såkalte «K14»-forhandlingene. K14 står for kollektivavtalen 2014, som skulle fornyes i november 2014. Denne protokollen gjelder for en avtale mellom YS/Parat og Norwegian Air Norway med datterselskaper.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier han har gitt motparten en jobbgaranti som gjelder i tre år, men at det var viktig for selskapet å beholde den kommersielle styringen av selskapet.

- Pilotene har fått den jobbsikkerheten de sier at de trenger. Det er det bare konsernet som kan gi, sa Kjos, etter avtalen var klar.

To Kjos-signaturer

Den mye omtalte juridiske bindingen til morselskapet skal etter det DN forstår være tatt med som første punkt i protokollen. Det sier at en jobbgaranti, en såkalt policyerklæring, gitt av Bjørn Kjos skal videreføres i en ny avtale.

Der er imidlertid på det rene at garantien er begrenset til tre år.

Også en enighet om felles ansiennitetsliste skal være med som eget punkt. Det er også et eget punkt at YS/Parat er motpart i forhandlinger knyttet til datterselskaper med piloter i Sverige og Danmark.

Protokollen skal være signert av Parat og leder Geir Steiro i Norwegians datterselskap Norwegian Air Norway. I tillegg har Bjørn Kjos signert for protokollens punkter som gjelder policyerklæring og ansiennitetsliste, og det knytter ham til avtalen mellom partene.

Også selve policyerklæringen skal ha vært avgjørende. Den gir ikke bare en jobbgaranti til 687 piloter, men hadde også en ny formulering om at selskapet ikke kan «snu» flyvningene fra Skandinavia, og over til flybaser i utlandet. Det vil si at ikke skandinaviske ansatte kan erstattes med nytt mannskap utenfor Skandinavia i treårsperioden.

- Det sikrer fremtiden

DN snakket med leder Halvor Vatnar i Norwegian Pilot Union på telefon tirsdag kveld, og han mener formuleringene i protokollen og policyerklæringen har vært avgjørende.

- Det har absolutt vært nødvendig for å få en avtale i havn. Vi mener det gir en juridisk og økonomisk binding til morselskapet. Kombinert med policyerklæringen betyr det at våre medlemmer ikke kan kastes over bord når selskapet utvider virksomheten i utlandet. Det sikrer fremtiden for våre medlemmer, sier Vatnar.

- Vil avtalen stå seg når jobbgarantien utløper om tre år?

- Nå har pilotene gjort tilpasninger på kostnadssiden som betyr at det ikke skal være nødvendig å erstatte oss med ansatte i andre land, sier han.

Har varslet søksmål

Fagforeningen Parat har varslet søksmål mot Norwegian for å slå fast at morselskapet i flyselskapet er pilotenes reelle arbeidsgiver. Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud sier at varselet ikke er trukket tilbake.

- Vi avventer en tilbakemelding fra selskapet og vil deretter vurdere hvordan vi tar saken videre, og om den havner i rettsapparatet, sier Skjæggerud.

Les også:

Morsbinding på lånt tid  

Nå tar Kjos gjerne en øl med pilotene

- Uvanlige og vanskelige spørsmål å forholde seg til  

Jussprofessor: – Totalhavari for pilotene og Parat

- Begge har vunnet, og begge har tapt

Professor: - Behov for å fremstå som vinnere  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.