Managing editor James Lamont i Financial Times tegnet et dystert bilde av mediebransjen i Storbritannia under Nordiske Mediedager i Bergen fredag morgen.

De store mediehusene i England mister over 20 prosent av annonseinntektene sine år for år. Januar var dårlig i annonsemarkedet, februar verre og mars enda verre.

LES OGSÅ: Schibsted anker skattesmell på 170 mill.

Lamont forklarer at store britiske annonsører, som Tesco, så godt som har sluttet å annonsere på papir.

Men ifølge ham er det store mulighter i å bygge om nyhetsredaksjonen med helt nye roller og gå «digitalt først».

Den tradisjonsrike finansavisen har nå like store brukerinntekter som annonseinntekter.

Audience Engagement Team

Det avgjørende grepet i å digitalisere FT har vært å plassere det avisen kaller et Audience Engagement Team i hjertet av nyhetsrommet.

- Dette har vært veldig virkningsfullt de siste ni månedene, sier Lamont.

LES OGSÅ: Vokser voldsomt

Teamet for publikumsengasjement anvender blant annet dataanalyse, søkemotoroptimalisering, sosiale medier og planlagte opplegg rundt nyhetshendelser for å spre innholdet digitalt bedre enn før.

- De var tidligere oppfattet som kommersielle og ansatt forskjellige steder i selskapet - men sitter nå i nyhetsrommet, forteller Lamont.

Planlegging, forhåndsomtale og spredning i sosiale medier av viktige hendelser som statsminister David Camerons budsjettpresentasjon gjorde at FTs dekning ble 55 prosent mer lest enn dekningen av samme hendelse året før.

Ifølge Lamont er det nå avisens audience engagement team som leder morgenmøtene:

De forteller hva som fungerte i døgnet som gikk og hva de tror kommer til å bli populært i de kommende 24 timene.

De er også involvert helt fra begynnelsen når nye redaksjonelle løp utvikles.

Lamont bekrefter at mange journalister, også i FT, tradisjonelt har følt at saker ikke betyr noe hvis de ikke står på trykk i avisen. Derfor har FT bevisst satset på å lage prisvinnende journalistikk som bare publiseres digitalt.

Alt breakes digitalt

Financial Times har sluttet å breake nyheter først i papiravisen, selv om den fortsatt har et opplag på over 200.000.

Og han hevder at de mottar få abonnenter protesterer mot at papiravisen inneholder saker som sprakk på nettet dagen før.

Og på nett opplever FT det samme som svært mange mediehus: Den lille skjermen dominerer.

- 50 prosent av trafikken vår er mobil, sier Lamont.

Ambisjonene fremover er hårete.

- Vårt mål er å nå en million betalende lesere i 2020. Vi har 793.000 i dag, hvorav 590.000 er digitale, sier Lamont.

Den sterkeste veksten, 15 prosent, ser FT i salget av brede abonnementsløsninger til banker, bedrifter og andre institusjoner.

- Dette utgjør nå 392.000 abonnenter, sier Lamont.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.