Med kjente konsepter som «Paradise Hotel», «Boligjakten» og «Luksusfellen» har TV3 igjen befestet sin posisjon på tv-skjermen.

MTG-gruppen, som eier blant annet TV3 og Viasat 4, var den eneste som kunne vise til vekst av de kommersielle kanalene i 2015 sammenlignet med året før.

Les også: «Mammon» holder på seerne

Hovedkanalen TV3 økte andelen sin fra 3,6 til 3,8 prosent, mens TV6 gikk fra 1,0 til 1,3 prosent. Viasat 4 hadde en liten tilbakegang med 0,1 prosentpoeng til 2,1 prosent.

Ikke bare trash-tv

Kanalgruppens kanaler har ikke kunnet vise til en slik samlet vekst siden 2009.

– Vi har bygd ukedagene på TV3 sten for sten, og hatt fokus på å heve kvaliteten på innholdet vårt, sier pressesjef i Line Vee Hanum i MTG Norge til DN.

– De er blitt litt mer ordentlig – og er ikke bare trash-tv lenger, sier Morten Wiberg, tv-sjef i Carat.
– De er blitt litt mer ordentlig – og er ikke bare trash-tv lenger, sier Morten Wiberg, tv-sjef i Carat. (Foto: Per Thrana)
Tv-sjef Morten Wiberg i Carat mener det har vært klokt av TV3 å satse på et bredere publikum.

– De er blitt litt mer ordentlig – og er ikke bare trash-tv lenger – selv om de fortsatt sender «Paradise Hotel». Nå tar det nok litt tid før TV3 kan konkurrere mot TV 2 og Discovery-gruppen, men de viser at de i alle fall gjør noe riktig etter flere år med turbulens, sier Wiberg.

Les også: Bergens Tidende-redaktør slutter etter ti år

TV 2s reklamekanaler hadde en andel på 26,1 prosent i 2015 – mot 28,4 prosent i 2014. Konkurrenten Discovery har heller ingen grunn til å juble for fjoråret. Kanalgruppen falt fra 17,6 til 17,2 prosent.

– Vi går litt tilbake sammenlignet med året før, men etter fem år med kontinuerlige vekst er det å regne med. Vi kom litt sent i gang på våren, bommet litt med to av våre humorkonsepter i høst, og lider av at vi ikke har hatt på «Ylvis», sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery Networks.

NRK ble tv-vinneren

Til tross for at TV3 ble den kommersielle vinneren ifjor, så var det NRK som ble den store tv-vinneren i 2015.

Markedsandelen for de tre tradisjonelle tv-kanalene økte fra 37,6 prosent i 2014 til 40,4 prosent ifjor.

– I 2014 var vi det tredje største tv-selskap blant seere under 50. Nå er vi jevnstore med TV 2 og signifikant foran Discovery Networks i denne aldersgruppen, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK.

For NRK var 2014 det svakeste året noensinne på tv. 2015 ga vekst allerede fra start med sterke tall for nye dramaserier som «Anno» og «Kampen om tungtvannet».

– Så var det tre vintersport-VM og for første gang et helt Tour de Ski på NRK – til sammenligning med 2014 da TV 2 hadde vinter-OL og vi «bare» hadde halve fotball-VM, sier Tolonen.

NRK vant andeler i ti av tolv måneder ifjor. November og desember ble sterke for TV 2, som blant annet kunne vise «Farmen» og Håndball-VM.

Les også: Håndball-scoring for TV 2

Til tross for økte seertall, så viser fjorårets statistikk at unge ser stadig mindre på tv. Både aldersgruppene 12–19 og 20–29 slo av ni minutter på tv-konsumet ifjor og så henholdsvis 119 og 67 minutter på tradisjonelt tv i 2015.

Les hele avisen

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors på Twitter

Les også:

«Bølgen» mest sett dnPlus

Ruster opp til «plattformkrig» dnPlus

Nationen beholder papiravisen  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.