Finansdepartmentets kvalitetssikrere av Navs modernisering er sterkt kritisk både til arbeidet som er gjort og planene for det som gjenstår.

Kvalitetssikringsrapporten som ble offentlig fredag formiddag, over to måneder forsinket, konkluderer med at første delen av Navs moderniseringsprogram på ingen måte oppfyller de kravene som ble stilt.

  • Det ligger an til en sprekk på 1,6 – 2 milliarder kroner over opprinnelig plan på 3,3 milliarder kroner
  • Resultatet blir redusert grad av modernisering
  • Man ligger an til å bli ferdig ett år etter opprinnelig plan

I tillegg er konsulentene i Metier er er sterkt kritiske til Navs evne til å gjennomføre videre modernisering etter sine egne planer.

«På bakgrunn av beskrevne forhold mener ekstern kvalitetssikrer at gjennomføringsevnen for resterende del av Moderniseringsprogrammet er vesentlig mindre enn hva NAV selv anviser», skriver de, etter å ha gjennomgått Navs alternativer for videre modernisering.

Anbefaler mini-modernisering

På grunn av det store behovet anbefaler Metier likevel ikke en full stopp, men en redusert plan fremover, slik DN skrev fredag, etter at Nav-sjef Joakim Lystad hadde gått av etter ønske fra arbeids- og sosialminister Robert Eriksson.

Redusert plan betyr at Nav ikke får gjennomført den omfattende digitaliseringen det har planlagt, som er sterkt etterspurt både fra politikere og brukere.

Av fire scenarioer Nav har lagt frem som alternativ, mener Metier man må gå for det minste, som beskrives slik:

«Inneholder foreldrepenger og sykepenger. Er innenfor opprinneligtotalrammeinkludert usikkerhetsavsetningfra KS1. Inkluderer ikke sykefraværsoppfølging, øvrigbrukerdialog og utfasing fra Infotrygd.»

I tillegg mener Metier at Nav trenger mer tid til å planlegge. De mener det trengs minst et halvt år. Det betyr at prosjektet ikke når budsjettvinduet for 2016. Oppstart kan dermed ikke bli 1. januar 2016 slik Nav har lagt til grunn.

- NAV må nå unngå å haste i gang med et nytt kjempestort prosjekt, skriver ekspertene.

Hvis dette alternativet velges skal Nav klare å holde seg innenfor den opprinnelige kostnadsrammen på 3,3 milliarder kroner, mener Metier. Hvis man skal gjøre mer av det opprinnelig var ambisjonen må det settes av mer penger.

Kostandssprekk på 1,6 milliarder anslås dersom man følger Navs nye plan, men også den innebærer reduksjon i forhold til de opprinnelige ambisjonene. Dersom man skulle gjennomført alt som først lå i prosjektet ville sprekken vært på i overkant av to milliarder, skriver Metier.

- Sentralt verktøy

Navs egentlige plan er betydelig mer omfattende og ambisiøs på digitalisering. Den blir oppsummert slik:

«Foreldrepenger, sykepenger, sykefraværsoppfølging, øvrig brukerdialog og fase ut fra Infotrygd».

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson sier i en kommentar på departementets hjemmeside:

– Rapporten er et sentralt verktøy for regjeringens vurdering og beslutning om veien videre for IKT-moderniseringen i Nav. Det gjelder både for beslutningen om å sette i gang planleggingen av Prosjekt 2 i moderniseringsarbeidet, og hvilke rammer Nav må planlegge innenfor. Jeg skal gå grundig gjennom denne rapporten og deretter lage min anbefaling til regjeringen, sier arbeids- og sosialminister Robert Eriksson.

Rapporten skulle vært levert i februar, og etter at Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité hadde gjennomført to høringer om saken, valgte de å utsette ferdigbehandlingen til de fikk se Metier-rapporten. Samtidig som departementet skal vurdere rapporten, skal dermed Stortinget også bruke densom grunnlag for kontrollsaken som startet 28. november ifjor.

 

Les mer:

Felt av hemmelig rapport  

- Jeg skulle gjerne ha fortsatt

Hun skal erstatte Lystad

- Avhengig av å ta noen grep

- Fungerer ikke som ønsket

Tetzschner: - Ikke uventet

Nav-direktøren har fått sparken  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.