HSBC opplyser at det er lavere estimater og Norwegian Air Shuttles Dreamliner-problemer som ligger bak deres nedgradering av aksjen.

Det sier analytiker Andrew Lobbenberg i HSBC til TDN Finans.

- Vi har en nøytralanbefaling på aksjen etter å ha kuttet vårt estimat for 2013, som er konsistent med det noen av de lokale meglerhusene har gjort. Dette reflekterer høyere drivstoffpriser, som ikke er sikret, påvirkning av en svakere norsk krone og fallende yield, sier han.

Fremdeles imponerende
Lobbenberg understrekker at nivået på lønnsomheten som HSBC estimerer for Norwegian, ville vært svært imponerende for de fleste flyselskapene i verden.

Tidligere i september nedgraderte HSBC Norwegian-aksjen fra en overvektanbefaling til nøytral. HSBC-analytikeren sier at nedgraderingen også kom som følge av bekymringene rundt langdistansesatsningen til Norwegian.

For at HSBC igjen skal kunne anbefale sine kunder å kjøpe Norwegian ser meglerhuset etter en stabilisering i langdistanseprogrammet, en sterkere krone, fallende drivstoffpriser og en bedring i yield-utviklingen.

- Når man ser på vinteren er det ikke åpenbart at det vil skje. SAS vokser og Norwegian opplever noen ekstra utfordringer hovedsakelig fra Ryanair, som satser på vintermarkedet mellom Norden og Kanariøyene som var et vært sterkt marked for Norwegian foregående vinter, sier han.

Mye oppmerksomhet
Analytikeren understreker samtidig at Norwegian Air Shuttle har fått i overkant mye negativ oppmerksomhet i forbindelse med selskapets problemer med Dreamliner-flyene, og tror det negative sentimentet vil forsvinne når de negative nyhetene avtar.

- Hvis man tar et skritt tilbake tror jeg Dreamliner så langt har vært det mest suksessfulle langdistanseflyprogrammet noen sinne. Det er mange problemer for øyeblikket, men jeg regner med at det vil løse seg etter hvert, sier han.

Lobbenberg peker på at Dreamliner-flyene kun utgjør to fly av Norwegians flåte på 80, og understreker at oppstartsproblemene ikke må tas ut av proporsjoner.

- Folk har kort hukommelse. Gi satsningen to uker uten negative nyheter så vil stemningen snu, sier han.

Synet er i tråd med norske analytikere, som også tror at Dreamliner-problemene er kortsiktige, og venter at kundene igjen vil fokusere på pris når problemene er løst.

Tror ikke på priskrig
Analytikeren opplyser videre at HSBC ikke venter at Ryanair vil starte priskrig med Norwegian.

Lobbenberg peker på at flyselskapet i forbindelse med et resultatvarsel tidligere i høst snakket mye om at de vil være aggressive i markedet.

- Det er definitivt sant at Ryanair vil satse på markedet mellom Norden og Kanariøyene som Norwegian har hatt stor suksess med tidligere. Reisene vil nok være litt billigere enn tidligere, men jeg tror ikke det blir en ren priskrig, sier han.

Norwegians utbygging av tjenester ut fra Storbritannia er mer rettet mot EasyJet enn RyanAir, siden Norwegian flyr fra Gatwick.,

HSBC-analytikeren tror Norwegian er en utfordring både for RyanAir og EasyJet, og viser til at flere andre aktører er av samme oppfatning.

Les mer:
Norwegian forberedt på lang ventetid
- Boeing har undervurdert problemene
Nektet Dreamliner å fly over Norge