Flyselskapet Norwegian leverer noe svakere enn ventet i tredje kvartal (se tabell), der en varm nordisk sommer og Dreamliner-problemer kostet selskapet over 250 millioner kroner.

company:nas

Dreamliner tynger
Norwegian-sjef Bjørn Kjos påpeker at resultatet var betydelig påvirket av kostnadene ved leasede erstatningsfly på langdistanserutene.

- I dette kvartalet ser vi tydelig linjene av selskapets vekststrategi. Vi har en sterk passasjervekst i alle markeder og vi har klart å opprettholde en høy kabinfaktor. Samtidig er resultatene våre dette kvartalet betydelig påvirket av ekstrakostnadene forbundet med erstatningsflyene for Dreamlineren. I tillegg, valgte nordiske soljegere å nyte den varme sommeren hjemme i stedet for å fly sørover, sier han i en kommentar.

Selskapet oppgir ekstrakostnadene til 101 millioner kroner i kvartalet.

Men, varmegradene kostet Norwegian mer.

Finansdirektør Frode Foss anslår at det fine sommeværet kostet Norwegian 150 millioner kroner i færre reisende, ifølge TDN Finans.

Sterk passasjervekst
Likefullt gikk Norwegian med et overskudd på over en halv milliard kroner før skatt.

Antall reisende økte med 16 prosent til 6,02 millioner passasjerer i kvartalet, opp fra 5,2 millioner passasjerer i tredje kvartal ifjor, opplyses det.

Selskapets enhetskostnader falt også med tre prosent til 0,40 kroner per kilometer i perioden, mens kabinfaktoren var 81 prosent, ned én prosent fra sammme periode ifjor.

Norwegian ser også enhetskostnadene "rundt 40 øre" i 2014 gitt visse drivstoff- og valutaforutsetninger.

Oppvask
Det har vært stort fokus på Norwegian den siste måneden:

25. september satt Bjørn Kjos i oppvaskmøte i Oslo med en rekke Boeing-topper etter alle Dreamliner-problemene. Lavprisflyselskapet har slitt med flere kraftige forsinkelser på langrutene som følge av tekniske problemer med de splitter nye "superflyene". Denne kvelden ble de enige om en plan for å hindre ytterligere kaos: - Boeing har undervurdert problemene

Norwegian holder imidlertid fast på planene for innfasing av de nye maskinene, ifølge kvartalsrapporten.

"Langdistanseproduksjonen vil vokse i takt med innfasingen av fly, og selskapet vil ha syv Boeing 787 ved utgangen av 2014", heter det.

Deler selskapet
Problemene har imidlertid ikke avtatt helt.

15. oktober ble det kjent at Norwegian splittes opp i flere selskaper. En ny struktur er helt nødvendig for å sikre selskapets internasjonale vekst og nødvendige trafikkrettigheter, understreket Norwegian-ledelsen. Norwegian går dermed fra å være et skandinavisk til et internasjonalt selskap. Skandinaviske piloter overføres til nytt selskap, men skal beholde lønns- og arbeidsvilkår.

Les mer her: Norwegian splittes i flere selskaper

Omtrent samtidig kom nyheten om at Norwegian-pilotene varsler storstreik, etter at det ble brudd i tariffoppgjøret.

Streikefare
Pilotene mener de kommer til å bli fratatt rettigheter de har fått gjennom en rekke oppgjør, hvis Norwegian-ledelsen gjennomfører en massiv omorganisering. Norwegian Pilot Union mener å ha holdepunkter for å vente at bedriften vil etablere nasjonale flyselskaper, lik de nyopprettede selskapene Norwegian Air Norway og langdistanseoperatøren Norwegian Long Haul, i hvert enkelt av landene selskapet opererer i.

Hvis ikke megling fører frem søndag 3. november, så kan flyene stå på bakken neste morgen.

Norwegian vil at over 220 piloter i Sverige og Danmark skal si ja til å flytte over i et bemanningsselskap og fristille seg fra tariffavtalen innen 1. november.

Les: Norwegian-piloter varsler storstreik om to uker og Norwegian vil vingeklippe piloter før streik

NORWEGIAN

Les også:
DNB banker til
Røde tall for Rec
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.