Seadrill var blant aksjene som falt på en negativ Oslo Børs mandag, mens Norwegian Air Shuttle steg.

Nedgraderer Seadrill
Carnegie nedgraderer Seadrill til salg fra hold med nytt kursmål på 250 kroner per aksje, ned fra 275.

Det fremgår av en analyserapport mandag.

«Etter en betydelig reprising av Seadrill tror vi kortsiktig risk/reward har forverret seg av flere grunner», skriver analysesjef Frederik Lunde i Carnegie i en oppdatering.

Ifølge meglerhuset handles Seadrill nå til en rekordlav utbytteyield på åtte prosent samtidig som utbytteandelen er på 100+ prosent, noe som gir liten oppside fra dagens nivå.

Meglerhuset ser større usikkerhet rundt ultradypvannsmarkedet ettersom flåteveksten blir større enn E&P-investeringene i 2014. Og i fraværet av nyheter rundt NADL-avtalen frykter de avtalen kan falle i fisk.

Carnegie tror rateveksten for ultradypvannsmarkedet kan stoppe opp.

«Vi tror markedet venter flere ultradypvannskontrakter, men Seadrill har kun meldt om en seksmånederskontrakt for «West Tellus» i sommer, og med mindre E&P-forbruk er det større sannsynlighet for at rateveksten stopper», skriver Carnegie.

Seadrill falt 1,2 prosent til 273,20 kroner, omsatt for 170 millioner kroner.

Oppgraderer Norwegian
Arctic Securities oppgraderer Norwegian Air Shuttle til kjøp fra hold med nytt kursmål på 280 kroner pr aksje, opp fra 260.

Det fremgår av en analyserapport mandag.

«Vi tror estimatjusteringer i det kortsiktige bildet allerede er diskontert inn i dagens aksjepris, mens det langsiktige potensialet ikke er det», skriver analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic.

Ifølge ham har Norwegian-aksjen falt med rundt 30 prosent fra toppnivåene i andre kvartal på grunn av yieldpress og utfordringer med langdistanserutene. Arctic har derfor kuttet eps med elleve prosent for 2013, mens det kun er gjort marginale endringer for 2014 og 2015.

«Den seneste nedgangen i yield er hovedsakelig på grunn av høyere kapasitetsvekst, nye baser utenfor Skandinavia, nye ruter og oppstarten av langdistanseflyvningene. Dette har bidratt til å øke flydistansene, og alt annet likt, skal flyselskaper ha lavere yield når distansene øker», skriver Sivertsen.

Han mener at rabatterte priser på nye flyruter er en investering for selskapet.

«Vi argumenter for at rabatter på billettpriser i nye markeder burde anses for å være en investering som gjør at selskapet kan vokse flåten fra 80 til 240 fly innen 2022», skriver han.

Ifølge ham er nøkkelen for å oppnå en slik flåtevekst konkurransedyktige enhetskostnader og evnen til å tilby lave billettpriser.

Norwegian presenterer tredje kvartalsresultatet torsdag 24. oktober klokken 08:30, og Arctic venter at Norwegian vil guide for hele 2013.

Arctic venter enhetskostnad på rundt 0,40 kroner for 2013 (basert på dagens bensinpris), og kapasitet (ASK)-vekst på over 30 prosent.

Norwegian Air Shuttle steg 0,4 prosent til 226,60 kroner pr aksje, omsatt for 107 millioner kroner.

Marine Harvest
Det er ventet at Marine Harvest vil rapportere et operasjonelt driftsresultat på 843 millioner kroner i tredje kvartal 2013.

Det fremgår av seks estimater innhentet av SME Direkt for TDN Finans mandag.

Estimatene varierer fra 705 millioner til 995 millioner kroner.

Analytikernes venter i snitt et slaktevolum på 80.500 tonn. Til sammenligning guidet Marine Harvest i andrekvartalsrapporten et slaktevolum på 80.000 tonn i tredje kvartal.

Driftsresultat per kilo i den norske oppdrettsvirksomheten ventes til 11,0 kroner, varierende fra 9,6 til 13,3 kroner.

Lakseprisen ventes til 37,0 kroner pr kilo i tredje kvartal.

Deltakere i sammenstillingen: Arctic Securities, Carnegie, Fondsfinans, Handelsbanken, Nordea Markets, og Swedbank First Securities.

Problemer i Chile
Nordea Markets-analytiker Kolbjørn Giskeødegård skriver i en oppdatering mandag 7. oktober at det venter at en begrenset vekst i fiskeoppdrettskapasiteten i Europa kombinert med problemer i Chile, vil føre til en forlenget supersykel innen sjømatsektoren

«Begrensninger i europeisk fiskeoppdrett kombinert med problemer i Chile har redusert den årlige tilbudsveksten fra 22 til tre prosent i 2013, noe som har sendt lakseprisene til værs», skriver Giskeødegård.

Han venter tilbudsveksten av rød fisk fra Chile vil være negativ de kommende årene og veksten i Europa estimeres til å være under fem prosent.

«Vi argumenterer derfor for prisene vil forbli høye de neste to årene», skriver han.

Nordea anser Bakkafrost, Lerøy Seafood Group og Salmar som de beste selskapene innen sektoren.

«Selskapene har ingen eksponering mot Chile, og er eller er på vei mot å bli lavkostprodusenter», skriver Giskeødegård.

Meglerhuset har nå oppjusterte lakseprisestimatene for 2014 og 2015 til henholdsvis 38,50 kroner pr kilo (37) og 37 (36). For 2013 venter Nordea en snittpris på 38 kroner.

«Bedre resultater trigger høyere utbytte», skriver Nordea.

Meglerhuset venter gjennomsnittlig ebitda på 10-15 kroner for industrien, noe som indikerer resultat- og ebit-marginer på 30-40 prosent for mesteparten av selskapene.

«Vi tror Bakkfrost og Salmar vil være i den høye enden, mens Grieg Seafood og Cermaq vil være i den lave enden», skriver Giskeødegård.

Han venter at høye resultater og lav organisk vekst vil legge til rette for «betydelige utbyttebetalinger», og trekker frem Marine Harvest som det beste utbytteselskapet.

«Selskapets investeringer er ventet å falle betydelig de neste årene. (..) Dette kombinert med volumvekst i et fortsatt stramt marked burde styrke kontantstrømmen, og samtidig øke utbyttekapasiteten», skriver han.

Hovedindeksen på Oslo Børs endte ned 0,62 prosent til 504,31 poeng og det ble omsatt aksjer for 1,8 milliarder kroner.

Les også: Norske Skog selger fabrikk i Thailand

Mest lest på DN.no i dag:
Dødelig miks dreper verdenshavene
Ekstreme utslag
Husbanken tom for penger: - Nå stanses boligprosjekter (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.