Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Apple går tøffere tider i møte i Kina. Foto: Damir Sagolj/Reuters/NTB scanpix
Apple går tøffere tider i møte i Kina. Foto: Damir Sagolj/Reuters/NTB scanpix les mer

Asia i dag

Asia i dag: Frykt for kinesisk mareritt for Apple

Apple håper at Kina skal bli det største og viktigste markedet. Oppo, Vivo og Xiaomi – konkurrentene som ikke eksisterte for tre år siden - tar markedsandeler. Iphone-salget stupte sannsynligvis i forrige kvartal.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Det kinesiske internettselskapet Baidu, som tilbyr mange av de samme tjenestene som Google i Kina, har foretatt en analyse av bruken av Apple-produkter over egne nettverk. Konklusjonen er at Apples inntekter sannsynligvis falt med 20 prosent i siste kvartal.

Resultatfall for Apple

Apple legger frem kvartalsresultatene i neste uke og analytikere er uenige om hvordan salget har vært av smarttelefoner de siste tre månedene. I vestlige markeder har Iphone 6S-modellene solgt bra, men i vekstmarkedene er konkurransen intens.

Zacks Investment Research har hentet inn prognoser fra 14 finansinstitusjoner som følger Apple tett og de forventer et resultat på 1,39 dollar per aksje. Dette er 25 prosent svakere enn for ett år siden.

Det kinesiske internettselskapet Baidu har benyttet enorme datamengder som de rår over hvor all bruk av smarttelefoner på selskapets systemer logges. Beregninger som er foretatt ved hjelp av «big data» viser at Apples omsetning i Kina har falt.

Kinesiske myndigheter har i perioder stengt tilgangen til Itunes Movies og Ibooks for Iphone og Ipad-brukere. Huawei er blitt markedsleder i Kina og har ambisjoner om å gå forbi Samsung som verdens største smarttelefonprodusent om tre år.

Apple og Samsung må også møte andre konkurrenter som ikke eksisterte for to-tre år siden som Oppo og Vivo. Disse har for lengst inntatt andre asiatiske markeder med produkter og priser som ligger langt under hva Apple kan tilby.

«Det er en klar sammenheng mellom bruk av karttjenester og Apples inntekter. Dette er også en indikasjon på fremtidige trender. Vi mener at Apples inntekter i Kina for andre kvartal 2016 kan være 20 prosent lavere enn for ett år siden», skriver Baidu.

I andre kvartal i fjor hadde Apple en omsetningsvekst på 112 prosent i Kina. Apples aksjekurs – og børsverdi - har falt med 23,3 prosent det siste året. Til sammenligning har Microsoft steget med 19,7 prosent.

Kinesiske konkurrenter vinner

Apple solgte 14,8 færre smarttelefoner i Kina i første kvartal sammenlignet i fjor – til sammen 11,5 millioner enheter. Huawei, Oppo, Xiaomi og Vivo solgte flere smarttelefoner, ifølge Strategy Analytics. Oppo og Huwaei hadde en vekst på rundt 50 prosent.

Analyseselskapet IDC tror at Apple for første gang i historien vil selge færre smarttelefoner i år enn foregående år. De siste prognosene ligger på 227 millioner enheter – fem millioner færre enn i fjor.

Hvis Apple mister kontroll over det digitale økosystemet, hvor de selger og distribuerer innhold til kinesiske konkurrenter, vil selskapets fremtid i Kina stå på spill.

Den amerikanske milliardærinvestoren Carl Icahn solgte alle Apple-aksjer etter den siste resultatfremleggelsen i april.

- En blir litt bekymret – kanskje mer enn bare litt – om Kinas holdninger, sa Icahn til CNBC.

I motsetning til Facebook, Twitter og Google har Apple hatt nesten fri tilgang til den kinesiske markedet.

- Jeg vil bli svært overrasket hvis Apple har den samme markedstilgangen til kinesiske forbrukere om fem år som de har i dag, sa direktør Ian Bremmer hos Euroasia Group til CNBC i vår.

«The next big thing»

Produksjonen har startet for den neste Iphone-modelllen ved taiwanskeide fabrikker i Kina. Minst to modeller forventes å bli lansert i september. Det forventes ikke de store endringene sammenlignet med fjorårets modeller.

Det er over seks år siden Apple lanserte nettbrettet Ipad. Dette selger for tiden dårlig. Et forsøk på å lansere en digital klokke har heller ikke blitt en suksess. Ifølge en ny rapport fra IDC solgte Apple 55 færre Apple Watch i andre kvartal enn for ett år siden.

Apple dominerte opprinnelig dette markedet, men markedsandelen har falt fra 72 prosent til 47 prosent. Det ble kun solgt 1,6 millioner enheter i kvartalet.

- Jeg tror kundene venter på «the next big thing», sier analysesjuef Ramon Llamas hos IDC til Wall Street Journal.

Hva Apples satser fremtiden på er ikke godt å vite. I snart ti år har mange ventet på en Apple TV. Denne er sannsynligvis skrinlagt. Det er satt ned et eget team, som går under navnet «titan», som ser på muligheten for å bygge en Apple bilmodell. Dette prosjektet et blitt utsatt etter at lederen av teamet på 600 personer, Steve Zadesky, forlot Apple tidligere i år av «personlige årsaker».

«En person som jobbet kort tid sammen med titan-teamet ble fortalt at Apple har forsøkt å levere en bilmodell i 2020, men målet er utsatt til 2021», skriver Apple-nettstedet 9to5mac.com denne uken.

Apple legger frem kvartalsresultatet førstkommende tirsdag.

Markedene

Det er en bred nedgang ved nesten alle asiatiske aksjemarkeder på fredag – ledet av Tokyo-børsen, som falt med over en prosent i formiddagshandelen.

Oljeprisen er svakt høyere i asiatisk handel etter å ha falt med over to prosent på torsdag.

Les også: Moody’s: Økt risiko for systemkrise
 

Asias vekstvinnere frem til 2018

Kina-tretthet har satt inn

Apple-sjef på asiatisk sjarmoffensiv   (DN+)

Hold deg oppdatert på DN Investor

Utenriks Kina Apple Asia i dag
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.