En undersøkelse Forbrukerrådet har gjort viser at 14 prosent av de som har med seg bagasje på fly, frykter at den ikke kommer frem.

- Det er synd at såpass mange har klump i halsen ved bagasjebåndet. Dessverre viser undersøkelsen at en av fem også har opplevd bortkommet bagasje de siste tre årene, så den bekymringen er ikke ubegrunnet, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Av dem som hadde mistet bagasjen, svarte en drøy fjerdedel at de ikke var fornøyd med hjelpen de fikk av flyselskapet.

- Heldigvis har du gode rettigheter. Er forsinkelsen på noen få timer, vil det være naturlig at du kan få dekket for eksempel toalettartikler. Varer den lenger, vil du kunne få dekket klær, men det er en forutsetning at utgiften skyldes nødvendige behov, legger hun til.

LES OGSÅ: Slik utvider du alkoholkvoten – helt lovlig

Tapt bagasje

Har ikke bagasjen din kommet til rette innen 21 dager etter flygningen, regnes bagasjen som tapt. Da har du krav på erstatning tilsvarende verdien på bagasjen.

- Det er et tak på hvor mye du kan kreve. Maksimumsbeløpet varierer etter hvilket land du skal reise fra eller til. Derfor bør du ikke legge spesielt verdifulle gjenstander i bagasjen. Gull og smykker bør du ha i håndbagasjen, sier Ingeborg Flønes.

Innenfor EU/EØS-området og ved enkelte flygninger utenfor, er maksimumsgrensen på 10 000 kroner. For andre flygninger utenfor EU/EØS kan maksimumsbeløpet være lavere. Ta en kikk i vilkårene til flyselskapet du reiser med, så vet du hva du kan vente deg.

- Og pakker du ned bunaden i kofferten, kan det være greit å ha en god reiseforsikring i bakhånd. Du kan også mot et gebyr få økt erstatningssummen hos flyselskapet, legger hun til.

Du finner reiseforsikringer på finansportalen.

LES OGSÅ: Shopping i utlandet: Så mye kan det koste deg

Kvittering

Du må gi flyselskapet beskjed ved bagasjeutleveringen dersom bagasjen ikke kommer frem. Det finnes et standardskjema som du må fylle ut, såkalt PIR (Property Irregularity Report). Dette får du hos den som tar hånd om bagasjen for flyselskapet ditt.

- Dette er den beste kvittering du kan ha. Mange flyselskap vil kreve at du sender inn en original PIR for at du skal få erstatning. Spør etter skjemaet for å slippe trøbbel, sier Ingeborg Flønes.

Etter at du har fått tilbake bagasjen må du klage skriftlig til flyselskapet for å få tilbake utgiftene forsinkelsen har medført. Legg ved kvitteringene for ekstrautgiftene. Fristen for å kreve erstatning er 21 dager etter at bagasjen er kommet til rette.

- Du vil også kunne få dekket transport til og fra flyplassen for å få hentet bagasjen. Ofte får du bagasjen på døra av flyselskapet, slik at du sparer det utlegget, fortsetter direktøren.

Mister du bagasjen i et EU-land, må du klage til det lokale klageorganet. Mener du at du ikke får det du har krav på, kan du sende en skriftlig klage til flyselskapet.

- Fører ikke klagen frem kan du gå til Transportklagenemnda, eller Pakkereisenemnda dersom det er en pakkereise, avslutter Flønes.

Sjekk hva du kan kreve med vår flykalkulator

LES OGSÅ: Dette skjer med tollvesenets beslagvarer(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.