Av de 197 sakene som i 2010 ble behandlet i Finansklagenemnda Bank, tidligere kjent som Bankklagenemnda, endte bare 38 med medhold for kunden. Mer enn 80 prosent av avgjørelsene går altså i favør av finansforetaket som er klaget inn.

Les også: Små sjanser i Bankklagenemnda

Ikke overraskende er det Norges desidert største bankkonsern, DnB Nor, som topper listen over antall behandlede klager, og antall ganger kunden har vunnet frem. Men i prosent av antall klager er det likevel DnB Nor som er vanskeligst å vinne frem mot - kundene fikk bare medhold i 10,4 prosent av klagene - mot 19,3 prosent for alle banker under ett. Eneste bank av de ti mest innklagede som aldri ble felt i nemnda, er BN Bank, der samtlige fem klager gikk i favør av finansforetaket (se tabell over de under).

Et stort antall av klagene mot DnB Nor og andre banker dreier seg om misbruk av bank- eller kredittkort. Bankene hevder som regel at koden, eventuelt i dårlig kamuflert form, må ha vært oppbevart sammen med kortet - en påstand Bankklagenemnda som regel fester lit til.

En av de få sakene DnB Nor tapte i nemnda, var den hvor banken hadde gitt en ufør og schizofren kunde 36.000 kroner i kreditt til å kjøpe Star-Wars-produkter.





- Ufortjent "verstingstempel"
Men av og til vinner forbrukeren frem, og mot noen banker oftere enn andre. Mens bare en av ti vinner mot DnB Nor, er det Sparebank 1 SR-Bank som tapte oftest i nemnda i 2010. 4 av 6 behandlede klager gikk her i favør av forbrukeren.

I Sparebank 1 SR-Bank, vil de imidlertid ikke gå med på at 2010-statistikken indikerer at banken oftere enn andre behandler kundene på en kritikkverdig måte. Snarere tvert om, mener konserndirektør for kommunikasjon, Thor Christian Haugland.

- Vi har et eget utvalg som behandler alle klager fra kundene. Dersom ikke kunden får medhold, gjør vi dem alltid oppmerksom på at de kan klage videre til Bankklagenemnda.

Haugland synes på denne bakgrunn at det ikke er oppsiktsvekkende at de står oppført med seks klager på 2010-statistikken, spesielt ikke tatt i betraktning at banken har 300.000 kunder.

At fire av de seks klagene som faktisk ble behandlet endte med medhold til kunden synes ikke kommunikasjonsdirektøren kvalifiserer til noen form for verstingstempel.

- Man må også se på hvilke saker som blir klaget inn, sier han.

Fikk dekket nattklubbregning på 38.000
En sak der SR-Bank nektet å dekke uttak på nattklubb som kunden ikke vedkjente seg, skjedde i Tallin i Estland i 2009. Banklagenemnda gikk inn for at banken måtte betale kunden tilbake 38.122 kroner, som kunden var blitt belastet etter flere uttak på nattklubben. Nemnda trodde på forkl#229en om at kunden ikke hadde drukket alkohol, men at noen hadde sett koden hans, hatt dop i vannet eller jusen hans - og deretter tappet kortet.

SR-Bank understreker at statistikken til en viss grad er tilfeldig, fordi den viser hvilke saker som ble behandlet i 2010, men at dette kan være saker fra langt tilbake i tid.

Ifølge bankens egen oversikt har de mottatt 29 klager i 2010, der 10 har gått videre til nemnda og fem er avvist, mens de andre ikke har blitt realitetsbehandling enda.

Kommunikasjonsdirektør Haugland utelukker ikke at banken kan ha noe å lære av sakene der nemnda har kommet til at kunden faktisk har rett.

- Hvis det er feil i våre rutiner, er disse sakene en fantastisk anledning til å bli bedre. Og dessuten: Om vi gjør feil, så koster det mye penger. Vi vil ikke ha misfornøyde kunder, sier han.

Les også: Mange inngår hemmelige avtaler med banken og Ufør og schizofren kunde lånte til Star-Wars-effekter (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.