Med stor festivitas lanserte Renault endelig elbilen Zoe under et arrangement på Bislett Stadion i Oslo tirsdag.

- Vi er veldig glade for å introdusere Zoe på verdens viktigste elbilmarked. Dette er et godt initiativ fra vår norske importør, sier Stephan Mueller til DN.

Renaults Europa-sjef var tilstede og kastet glans over introduksjonen av merkets viktigste modell for det norske markedet i hvert fall på denne siden av årtusenskiftet.

Zoe er en bil som skal konkurrere med blant annet Norges mest solgte bil i år, Nissan Leaf, noe som også er en nær slektning av bilen.

Med 21 mils rekkevidde, startpris under 200.000 kroner, et tiltalende utseende og markedets raskeste lading, er det mye som ligger til rette for en ny suksessrik elbil.

Renaults Europa-sjef Stefan Mueller var personlig tilstede under norgeslanseringen av Renault ZOE på Bislett stadion tirsdag.
Renaults Europa-sjef Stefan Mueller var personlig tilstede under norgeslanseringen av Renault ZOE på Bislett stadion tirsdag. (Foto: Øyvind Elvsborg)

Ladeutfordringer

Som DN før har beskrevet, har bilen et handicap med tanke på at den avanserte innebygde laderen krever at strømnettet er av TN-typen, og ikke det som er mest vanlig i Norge, IT-nett.

 

Det betyr i praksis at du ikke kan lade bilen fra et hvilket som helst strømuttak. Den norske importøren har løst dette med å levere bilen med en egen vegglader som monteres hjemme hos kunden.

- 90 prosent av kundene lader bilen sin hjemme, så det blir ikke et problem for disse. Ellers vil selgeren forklare hvor man ellers kan lade bilen. Fordelen er at vi kan lade med over 43 kW som gjør at den blir fulladet i løpet av en halvtime, sier Mueller.

Renault hadde like store problemer som Tesla med sin nye elbil Renault Zoe. De har nå løst de tekniske problemene, mener bilprodusenten.
Renault hadde like store problemer som Tesla med sin nye elbil Renault Zoe. De har nå løst de tekniske problemene, mener bilprodusenten. (Foto: Aleksander Nordahl)

Tror bunnen er nådd

Elbilsatsingen fra Renault og Nissan, som er i samme konsern er et viktig ledd i å nå EU-målet om et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 95 gram fra 2020.

-I Norge er det ikke noe problem, der en stor del insentiver står bak elbilsalget. I resten av Europa er det et med delt bilde. Vi er i startgropen, og europeiske myndigheter grubler på hvordan de skal nå utslippskravene, det er et marked i utvikling og jeg er ikke i tvil om det vil vokse sterkt, sier Mueller.

Det europeiske bilmarkedet har falt betydelig de siste årene. Men ser nå ut til å være på vei opp.

-Jeg tror bunnen er nådd, det ser lovende ut, sier Mueller som viser til salgsvekst i Europa både på slutten av fjoråret og i årets to første måneder. Han utelukker ikke at insentiver må benyttes også for å få det normale bilsalget skikkelig i gang igjen.

-Det avhenger av situasjonen i landene. I Spania fikk insentiver i gang salget igjen, mens i Tyskland vokser det uten insentiver, sier Mueller som tror på vekst i år. Også for det franske merket i Norge.

- Jeg er sikker på at om noen år, har Renault en langt høyere markedsandel i Norge også, sier Mueller. Renault solgte i 2013 889 biler, noe som gir en markedsandel på 0,6 prosent. Håpet for elbilen Zoe alene er en prosents markedsandel.

Les også på DN.no:

Knallvær kan gi tidlig boligboom

Tror kortbruk kan bli billigere

Her er HTCs nye flaggskip  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.