- Vi kunne sikkert latt være å fullføre byggingen, men da ville vi hatt en verdiløs uferdig båt, sa Canica-direktør Nils Selte i retten onsdag.

Han forklarte seg i saken mellom Canica og Skatt Øst, hvor Canica har saksøkt skattemyndighetene for å unngå en straffeskatt på 18 millioner kroner.

I sentrum av saken står Canica-eier Stein Erik Hagens seilbåt, som også heter Canica. Kort tid etter bestilling i mai 2000 overførte Hagen byggekontrakten på yachten til selskapet Canica, som opprinnelig skulle betale 106 millioner kroner for det ferdige produktet. I 2004 endte prislappen på 209 millioner.

Komplekst
- Jeg visste ikke at dette kom til å bli svindyrt, sa Selte, og medgikk at selskapet ikke forstod kompleksiteten av hva de hadde begitt seg ut på.

Skattemyndighetene mener Hagen har brukt sitt familieselskap Canica som mellomledd til å få dekket utgiftene til luksusbåten, som han kort tid etter levering kjøpte for 79 millioner mindre enn hva Canica betalte for den. Da var luften gått ut av yachtmarkedet, og det var ikke lenger lønnsome utsikter for utleie, forklarte Selte i dag.

Gjennom byggeperioden ble båten stadig dyrere som følge av tilpasninger og klassifiseringer.

Båten skulle bygges på regning, og på avtaletidspunktet forelå ikke interiøret i båten. Både stylister og interiørarkitekter ble siden hyret inn.

- Blandet meg ikke inn
- Jeg blandet meg ikke inn i bestemmelsesprosessen. Hagen sliter ut arkitekter i sin iver etter å skape et godt produkt, og det opplevde jeg også her. Han er opptatt av farger og hvordan ting ser ut, sa Selte.

- Interiøret kunne ikke vært ren plastikk, det skulle jo leies ut. Bare fordi vi leide inn interiørarkitekt John Munford, betyr ikke at vi ikke ville hatt mahogni i båten.

Han forklarte den manglende kostnadskontrollen med at Canica hadde større problemer å ta seg av i perioden båten ble bygget.

- Alle børsene falt, også Oslo Børs. Vi hadde perioder hvor verdiene av eiendelene våre var ubehagelig lave. Det toppet seg i 2002 da vi hadde en slags fight med Ica og nederlandske Ahold. Det var en ubehagelig tid med straffesaker i Nederland og USA, sa Selte.

Til salgs
Ifølge Selte forutsatte Canica at deres representant på verftet ville følge med på kostnadsutviklingen.

- Vi regnet med at han hadde blikk på overordnede kostnader. Jeg husker ikke hvordan arbeidsdelingen var, sa Selte.

Hagen forsøker nå å kvitte seg med luksusyachten, som blant annet har en badstu om bord.

- Båten har vært til salgs ganske lenge gjennom forskjellige meglere de siste årene. Det er ikke jeg som steller med det, men det har vel ikke resultert i bud. ”Asking price” er betydelig lavere enn det han kjøpte for, sa Selte.



Les også: Tror ikke på Canicas yacht-forkl#229

<b> - Bygget ikke båten for Hagen </b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.