Riksrevisjonen slakter Statens vegvesen for betydelige kostnadsoverskridelser og forsinkelser på sine veiprosjekter. De krever at Statens vegvesen forbedrer sin prosjektstyring og legger mer vekt på planlegging, dokumentasjon og kostnadskontroll på prosjektene.

Riksrevisjonen har gått 80 enteprisekontrakter nærmere i sømmene og funnet at kostnadsoverskridelsene i gjennomsnitt er på over 20 prosent. En fjerdedel av kontraktene er også forsinket med over et halvt år.

«Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Samferdselsdepartementet ikke har hatt tilstrekkelig oppmerksomhet rettet mot at Statens vegvesen følger opp entreprisekontrakter i tidlige faser av entrepriseprosjekter, for å kunne redusere risikoen for kostnadsoverskridelser og forsinkelser», skriver Riksrevisjonen i rapporten.

Verst i nord
For 22 kontrakter av de 80 Riksrevisjonen sjekket, var overskridelsene på over 30 prosent. De 80 kontraktene skulle koste 3,6 milliarder, men ved kontraktenes utløp var sluttsummen plutselig 4,4 milliarder.

De største overskridelsene skjer i Region nord, der røk budsjettene i snitt med 28 prosent over opprinnelig kontraktsverdi. For landet totalt koster veibyggeprosjektene 21 prosent mer når byggingen er ferdig enn den kostet da kontrakten ble gitt.

«Store kostnadsoverskridelser viser at forutsetningene som ble lagt til grunn for prosjektene var urealistiske. Det er dermed også mulig at prosjekteier ville ha prioritert annerledes dersom virkelig kostnad for prosjektene var kjent på beslutningstidspunktet», skriver Riksrevisjonen i rapporten.

Lover bedring
Samferdselsminister Marit Arnstad bekrefter i sitt svar at kontrakter innen veiutbygging de siste årene i snitt har endt med en sluttkostnad på mer enn 20 prosent over kontraktssummen.

Departementet sier at dette særlig skyldes merkostnader ved mange mindre prosjekter, og viser til overskridelsene skyldes for dårlig avkl#229 av grunnforhold og arbeidets art og omfang, tekniske løsninger, at entreprenøren søker om tilleggsvederlag og generell underbemanning av Statens vegvesens byggherrefunksjon, som fører til dårligere styring og kontroll.

Samferdselsdepartementet lover at det skal ta opp med Statens vegvesen at kontraktene følges opp i en tidlig fase av prosjektet for å redusere risikoen.

Snart sprekker boblen

Dette er Afrikas største investeringsproblem

- Alt tyder på at prisoppgangen på boliger er over for denne gang

Dette er Afrikas største investeringsproblem (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.