– Våre medarbeidere tilbys markedsmessige og anstendige vilkår som vi kan stå inne for, sier SAS' danske pressesjef Trine Kromann-Mikkelsen til Ritzau.

Nyhetsbyrået TT meldte tidligere torsdag at konsernledelsen i SAS krever at timelønnen for deler av kabinpersonalet senkes til 80 kroner, nær en halvering av dagens lønn.

Pressesjef Kromann-Mikkelsen bekrefter imidlertid tidligere opplysninger om at SAS vil øke arbeidsuken til 47,5 timer med mulighet til å arbeide opp til 60 timer ved forsinkelser.

Åtte fagforeninger, blant dem pilotene, møtte torsdag klokken 12.30 konsernledelsen i SAS for å drøfte sparepakken, som ble lagt fram mandag. Møtene finner sted i København. Søndag samles styret i SAS for å avgjøre om det er grunnlag for å drive selskapet videre.

Sparepakken innebærer at SAS kutter kostnader for 3 milliarder kroner og bedrer likviditeten med samme beløp gjennom salg av enheter, blant dem Widerøe og SAS Ground Handling.

– Bedre å legge ned
Svensk LO reagerer nå på SAS-ledelsens ultimatum og måten kollektivavtaler svekkes på:

– Skulle vi godta dette, hvor er da bunnen? Det er derfor vi sier at iblant er det bedre å legge ned en virksomhet enn å svekke kollektivavtaler, sier LO-leder Karl-Petter Thorwaldsson till TT.

Ifølge LO-sjefen kan de svenske sosialdemokratene umulig ha sagt ja till lånegarantier om «man virkelig hadde forstått hva det innebærer for kollektivavtalen.»

Kan ikke stille opp
– Det kan Socialdemokraterna absolutt ikke være med på. Det kommer man ikke til å gjøre, sier Thorwaldsson.

I 2008 inngikk IF Metall avtaler som innebar lønnskutt, men det var for en begrenset periode. Det var annerledes, ifølge LO-lederen.

Han viser til at en forhandling er to parter som setter sig ned sammen.

– Å gjøre som SAS, å gå ut med krav om endrede arbeidsvilkår under trusler om konkurs, og få støtte av en minister, det er brudd med praksis på det svenske arbeidsmarked, sier Thorvaldsson.

Støtte fra «sossarna»
Sveriges regjering sikret seg støtte fra sosialdemokratene før den ga SAS tilsagn om lånegarantien. Men partiets næringspolitiske talsperson Jennie Nilsson understreker at det bare var lånegarantiene som ble tatt opp.

– Hvordan man så skal oppnå lønnsomhet, er et tema for forhandlinger mellom selskapet og fagforeningene. Det er ikke noe vi har synspunkter på. Det er opp till SAS-ledelsen å opptre slik at man får fagforeningene med sig, sier Nilsson til TT.

Hun sier det aldri har vært slik at det svenske modellen hindrer en arbeidsgiver i å komme till forhandlingsbordet og foreslå redusert lønn.

Regjeringene har stilt krav
Lånegarantien som regjeringen har gitt SAS, forutsetter at sparetiltakene gjennomføres i det omfang konsernledelsen har lagt opp, sa næringsminister Trond Giske (Ap) da sparepakken var lagt fram mandag.

Giske avviste at sparepakkens krav om endringer i lønns- og arbeidsvilkår er unike.

– Prosess- og verftsindustrien i Norge har vært gjennom parallelle situasjoner, sa Giske på en pressekonferanse i departementet.

LO-leder Roar Flåthen sier til NTB at han er enig i den svenske LO-lederens prinsipielle vurderinger.

– Eventuelle endringer i avtaler skal foretas etter forhandlinger, ikke gjennom ultimatum, sier Flåthen.

Han legger til at han så langt ikke har fått «alarmerende meldinger» om kuttprosessen i SAS fra LO- medlemmer på Gardermoen.

Les også:
Mange SAS-ansatte på lønnsbunnen i Norge
- Selv null i lønn gir SAS 50 % større kostnader enn Norwegian

- En skandale om SAS går konkurs (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.