Etter å ha levert blodrøde tall kvartal etter kvartal i lang tid, kan SAS-sjef Rickard Gustafson i dag presentere et resultat som går i pluss.

SAS leverer sitt beste andrekvartalsresultat siden 2008 og SAS-aksjen SAS NOK stiger nesten 24 prosent til 13 kroner onsdag morgen.

Analytikerne forventet på forhånd ifølge TDN Finans at SAS ville komme med et resultat før skatt på 213 millioner svenske kroner i andre kvartal, men SAS banker forventningene og leverer mer enn tre ganger bedre enn ventet med et resultat før skatt på 729 millioner kroner (se tabell).

Selskapet hadde restruktureringskostnader på 81 millioner svenske kroner i kvartalet, mot ventet 213 millioner svenske kroner.

Mot pluss i 2011
Rickard Gustafson har tidligere gått ut og sagt at SAS skal få overskudd i 2011. SAS tapte 3 milliarder svenske kroner i 2010, men i år skal alt gå så mye bedre, tror flyselskapet. En stor del av 2010-underskuddet skyldes nemlig en rekke rettssaker og forlik som SAS inngikk i 2010. Dette har i alt kostet SAS rundt en milliard svenske kroner, mens askeskyen våren 2010 hadde en negativ effekt på rundt 700 millioner svenske kroner.

Les mer: SAS tror på overskudd i 2011

Og med et så solid resultat i andre kvartal, ligger alt til rette for at Gustafson får rett. Mye tyder nå på at SAS kan gå i pluss i 2011. Drivstoffprisen, kapasiteten i flymarkedet og stor økonomisk usikkerhet globalt byr fortsatt på store utfordringer, men hvis ikke noe uforutsett inntreffer, bør SAS kunne levere plusstall for helåret, heter det i rapporten.

- Langt fra nok
Konsernsjefen er glad for at SAS knaller til:

- Dette er det sterkeste andrekvartalet vårt siden 2008 og er drevet av kostnadsbesparelser og passasjervekst, sier han i en kommentar.

- Resultatet gir oss en plattform å jobbe videre på, det er et skritt på veien - men langt fra nok. Derfor må vi hver eneste dag jobbe videre på en måte der vi alltid har kontroll på kostnader og inntekter, noe som også kommer til å prege den nye strategien vi lanserer i høst, sier Rickard Gustafson.

De drivstofftilleggene som SAS har gjennomført har i andre kvartal hatt en positiv påvirkning på yielden, som har stabilisert seg noe siden forrige kvartal.

Mye å glede seg over
SAS har hatt mye å glede seg over den siste tiden: Passasjertrafikken fortsetter å vokse og kundetilfredsheten er den høyeste på 11 år. Gjennom kostnadskuttprogrammet Core SAS har SAS nå kuttet 7,6 milliarder svenske kroner og redusert enhetskostnaden med cirka 23 prosent, ifølge delårsrapporten. SAS var Europas mest punktlige flyselskap i sommer og har bestilt 30 nye Airbus-fly, der det første skal leveres i andre halvår 2016.

Tidligere denne måneden løsnet SAS båndene til Spanair, som har påført det skandinaviske flyselskapet enorme tap i mange år.

Les: SAS løsner båndene til sitt økonomiske mareritt

Plussresultatet kom ikke som lyn fra klar himmel: Analytikerne hadde på forhånd ventet at SAS ville levere positive tall i andre kvartal: Nå skal SAS gå i pluss





Les også: Nå er SAS verdens mest punktlige flyselskap

- SAS kan klare seg alene

Slik blir «nye» SAS

Her er nøkkelen til SAS-suksessen på langdistanse (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.