- Vi legger til grunn at prispresset vil vedvare. Vi tror ikke på julenissen og tror at prisene plutselig skal veldig opp, sier konserndirektør Eivind Roald i SAS til DN.

I dag leverte SAS et nytt dundrende underskudd: Over en milliard svenske kroner i minus i andre kvartal. Samtidig tvinges flyselskapet til å kutte 300 stillinger i support, kommersielle funksjoner, administrasjon og ledelse, samt effektivisere basen i Norge. Og nye milliardtiltak er varslet til høsten: Brutale SAS-tall - varsler nye kostnadskutt

- Alle taper. Ikke bare SAS. Industrien vår er i en downturn - ingen tvil om det, sier Eivind Roald.

Problemet er en voldsom overkapasitet, spesielt i det skandinaviske markedet, påpeker han.

- Når kapasiteten vokser så mye mer enn antall passasjerer, da faller prisene. Det er prispress som driver resultatet vårt ned, for ellers går SAS på skinner: Vi har mål om å spare 1,4 milliarder i år - og har allerede spart 700 millioner kroner. Men når vi møter motvind, må vi justere kursen. Og nå må vi ta nye grep både på kostnads- og inntektssiden, sier Roald.

- Kan ikke spare oss til suksess

SAS-sjef Rickard Gustafson har knapt gjort annet enn å kutte siden han tiltrådte toppsjefstillingen i 2011. Men SAS har innsett at man ikke kan spare seg til suksess:

- Nei, det går ikke. Vi må også reinvestere og styrke produktet vårt, slik at vi fanger opp den kundegruppen vi har valgt å satse mest på: De som reiser mye, både i jobbsammenheng og privat, sier Eivind Roald.

Han mener at SAS kan forsvare å ta en litt høyere pris enn mange andre flyselskaper.

- Vi kan ikke ligge for langt over i pris, men vi har et produkt som mange er villige til å betale litt mer for. Men prisene kommer fortsatt til å være veldig lave fremover, sier han.

Nå satser SAS på å opprette et vell av nye ruter, også nye direktelinjer fra Oslo og Skandinavia til Nord-Amerika og Asia, med start fra høsten 2015.

- Emirates starter opp fra Gardermoen i september og Qatar Airways er allerede på plass. Kan SAS konkurrere mot disse Midtøsten-selskapene?

- Ja, det har vi tro på. Vi tror både på det nordamerikanske og det asiatiske markedet - og SAS kan tilby direkteruter. Qatar Airways og Emirates flyr folk til Asia via sine hub´er i henholdsvis Doha og Dubai, sier Roald.

- Tøffe utfordringer

Han sier at SAS nå må fortsette å bremse, samtidig som de må gasse på. Grepene som tas fremover skal sikre SAS konkurransekraft.

Dette er grepene SAS nå gjør: SAS kutter 300 stillinger

- Basestrukturen i Norge skal optimaliseres. Hva mener dere konkret med dette?

- I dag har vi tre norske baser, i Oslo, Stavanger og Trondheim. Vi kan velge å slå disse sammen til én base eller vi kan styrke alle tre, det er ennå ikke avgjort, sier Roald.

- Hvordan reagerer de SAS-ansatte på de nye kuttene?

- Mange leser nok trafikktallene like godt som oss og forstår at noe må gjøres. De er innforstått med at det er tøffe utfordringer vi står foran, sier Eivind Roald.

Les også: Flytopper avviser boble

- En dødsspiral  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.