Flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian sier til DN at han og kollegene i flyselskapet er preget etter flyulykken i Indonesia. Nå vil selskapet ta en titt på egne rutiner, og lære av hendelsen med AirAisa-flyet som forsvant søndag.

- Det er klart at vi blir preget når vi mister kolleger, mannskap og menneskeliv i en slik situasjon. Det er naturlig å reflektere over om det er ting vi kan gjøre bedre selv, sier han.

Flygesjefen forklarer at hele flybransjen «normalt» vil forsøke å ta lærdom av egne, men også andres hendelser.

- Når det gjelder denne ulykken, er det litt for tidlig å ta lærdom ennå. Vi må vente til flyet og dens bokser som kan gi svar blir funnet. Så får vi se om det er noe å hente ut av det. I utgangspunktet er det alltid noe å lære av en flyulykke for dem som får sjansen til å fly videre, sier Hesthammer.

Kjenner uværet

På flyvningene til Bangkok i Thailand, befinner Norwegian-flyene seg nær området hvor AirAsia-flyet som forsvant opererte. Flygesjefen har selv fått kjenne uværet på kroppen.

- Det har vi gjort. Både i Asia, USA og Europa hender det ofte. Når vi flyr til Bangkok, er vi ikke langt fra det aktuelle området, og det er helt riktig at det er kraftig uvær der.

Hesthammer forklarer at pilotene vanligvis vil forsøke å unngå slike områder for å skåne passasjerer, besetning og fly.

- Dette gjøres som regel ved å fly rundt uværet. Klarer de ikke å fly rundt, foretas vurdering på om man skal snu, vente til uværet har passert eller vurdere om forholdene er tilrådelige til å fly gjennom med den turbulensen det vil medføre.

- Så dere ville ikke fløyet gjennom dette uværet?

- Nei, det er siste utvei. Man prøver å skåne passasjerer og flymannskap. I de verste uværene er det ikke noe alternativ å fly gjennom, selv om flyet tåler veldig mye. Det skal ekstremt vær til før det skal klare å ta ned et fly.

Hesthammer mener derfor at reisende ikke behøver å bekymre seg.

- Absolutt ikke. Uvær og stormer er noe alle flygere er beredt på å møte, og som alle i en eller annen form har erfaring med. Og denne type uvær er gjerne kraftigst på sydlige breddegrader mot ekvator.

Norwegian har foreløpig ikke mottatt noen reaksjoner fra sine reisende etter flyulykken i Indonesia.

- Det kan hende folk tenker at det er såpass mange fly i luften at sannsynligheten for at en ulykke skal inntreffe er minimal. Og det har de helt rett i. Vi gjør flyreisen så trygg for alle som mulig. Så langt har vi klart det, og vi er ydmyke for «input» i forhold til eget forbedringspotensial. Det er viktig for oss å følge med på hendelsesforløpet fremover nå.

Tre flyulykker

I løpet av 2014 har verden vært bevitnet tre svært alvorlige flyulykker.

8. mars forsvant Malaysia Airlines Flight 370 fra radaren og er fortsatt sporløst forsvunnet - trolig befinner det seg i Indiahavet. Flight 17 fra Malaysian Airlines ble skutt ned over Ukraina 17. juli, angivelig av pro-russiske separatister.

Søndag 28. desember forsvant altså nok et passasjerfly.

VG har snakket med leder i flysikkerhetskomiteen Jo Bjørn Skatval i Norsk flygerforbund. Han sier til avisen at den økte konkurransen i internasjonal luftfart har ført til kostnadspress - som igjen gir redusert flysikkerhetsarbeid.

Ifølge Skatval ble det for 15 år siden innført standardprosedyrer og forbedret utstyr.

- Men det kostet penger og i dagens knallharde konkurransesituasjon opplever vi at det proaktive sikkerhetsarbeidet ikke blir prioritert like høyt som tidligere. Det er en utvikling vi advarer mot, sier han til VG.

Avviser kritikk

Denne påstanden får Hesthammer i Norwegian til å reagere kraftig.

- Jeg ser at Norsk Flygerforbund har gått ut med sin politiske agenda mot lavprisflyselskapene. Det er tatt helt ut av løse luften. Hvis du ser på sikkerheten til flyselskapene i vårt eget område - Europa, har de en meget solid ulykkesstatistikk. Det er knapt noen hendelser. Dette får stå for NFs egen regning.

- Hva tror du slike hendelser gjør med tillitten til sikkerheten i lavprisselskapene?

- Jeg håper reisende fortsatt har tillitt til at de enkelte klarer å håndtere sikkerheten på en god måte – lavpris eller ikke. Jeg må si at jeg er meget forundret og sterkt kritisk til måten Norsk Flygerforbund har gått ut for å kjøre sin politiske agenda, hvor de bruker en flyulykke som de ikke en gang kjenner årsaken til.

Hesthammer mener lavprisselskapene har gode beviser på at sikkerheten fungerer.

- Når det gjelder de tre største i Europa: Ryanair, Easyjet og Norwegian, har ingen av oss hatt noen flyulykker. Mange har holdt på ganske lenge, og det viser at vi ikke står noe tilbake sammenlignet med andre selskaper når det gjelder flysikkerhet. Vi kan helt sikkert bli bedre på noen områder, men i likhet med andre flyselskaper. Her er alle i samme bås.

LES OGSÅ: - Det er ingen grunn til å betvile de flytypene

- Dette er mitt verste mareritt

Flere saker på DN.no:
- Hverdagen blir stadig tøffere. Folk har mistet alt håp
Fjerner utleieplikten for alle
- Farlig å venne seg til lave renter (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.