Bookingselskaper verden over står for stadig større deler av inntjeningen i musikkbransjen(se faktaboks), mens plateselskapene holder seg stabile etter flere år med synkende platesalg.

2008
2009
2010
2011
2012
Antatt inntekt i 2017
2008
2009
2010
2011
2012
Antatt inntekt i 2017

- Forandringen i musikkbransjen kan sammenliknes med den industrielle revolusjonen på 1800-tallet. Det er en digital revolusjon, og hele musikkbransjen er i endring, sier Frank Nes i booking- og eventselskapet Bergen Live til DN.no.

Mange av de største navnene som sto på norske scener i fjor, var solgt inn av bookingselskapet Live Nation. Både den norgesaktuelle rap-mogulen Jay-Z, stadion-rockerne Muse, som har konsert i dag, og popikonet Rihanna skal stå på Norges største scener i regi av Live Nation fremover.

Solgte stjerner for 215 millioner
Live Nation økte salgsinntekterne sine med over 100 millioner kroner i 2012.

- Vi hadde mange bra konserter, og det genererer gode inntekter, sier den svenske toppsjefen i Live Nation Norway AS, Carl Birger Pernow til DN.no.

I 2011 hadde selskapet salgsinntekter på 114,3 millioner kroner. En økt omsetning på 88 prosent og salgsinntekter på 215 millioner resulterte i et godt 2012-år for bookingselskapet.

LES OGSÅ: Kjendismanager og tidligere Idol-dommer begjært konkurs

Musikkens industrielle revolusjon
Bergen Live økte også sine salgsinntekter i 2012. De solgte for 96,4 millioner kroner i Bergen alene. I 2011 solgte de for 52,9 millioner.

Bergensselskapet hentet inn flere store navn til byen, og i 2012 sto blant annet Sting, Bon Jovi og norgesvennene Bruce Springsteen og Leonard Cohen på scenen i Bergen.

Bergen Live står også bak Rihannas Bergen-konsert senere denne uken, i samarbeid med Live Nation.

Digital revolusjon
- Artistene turnerer nå for å lage plater, i stedet for at de lager plater for å turnere. Det er en stor forandring fra hvordan musikkbransjen fungerte før, sier Nes.

Sosiale medier og internett spiller en mye større rolle i musikkbransjen enn før. Artister kan enkelt nå ut til nye og gamle fans verden over, og strømmetjenester som Spotify og Wimp gjør musikken lett tilgjengelig. Nå har musikkbransjen gått tilbake til singelvirksomheten slik den var på 1950- og 60-tallet.

- Artister slipper fire-fem singler digitalt før de slipper albumet, nå for tiden. Det finnes til og med artister som kan reise på verdensturneer med en gratis mixtape. Særlig innenfor hiphop-sjangeren er det blitt mer og mer vanlig, sier Nes.

Rapgruppen Flatbush Zombies fra New York gjestet nylig Hovefestivalen i Norge. De har holdt konserter i hele Europa denne sommeren. De har turnert med gratis låter fra sin eneste mixtape, D.R.U.G.S.

LES OGSÅ: Bryter med Bieber-arrangør

- Ikke avhengig av plateselskapene
- Næringskjeden i musikkbransjen har endret seg. Før var livebransjen mye mer avhengig av platebransjen. Nå får ikke artister turnéstøtte fra plateselskapene på samme måte som tidligere, og det virker som artistene og deres management og agenter er mye tettere involvert i hele prosessen rundt en artistkarriere enn tidligere, sier Nes.

Tidligere har artister kun reist til de største byene, fordi det var nok til å opprettholde fanbasen og holde platesalget oppe.

- Bergen kan sammenlignes med nye vekstmarkeder, som for eksempel tidligere østblokk-land. Artister turnerer i større grad hit i for å nå ut til et nytt publikum. Hovedstedene i de største vestlige landene er ikke nok lenger, sier Nes.

Han forklarer at også norske artister nyter godt av den nye musikkrevolusjonen. I løpet av de siste 10 årene har norsk musikk gått fra å være undervurdert og underlegent i forhold til internasjonale artister. Nå selger norske artister ofte like mange billetter som internasjonale artister.

- For det norske publikummet er nå norske toppartister tilnærmet likeverdige med de internasjonale, sier Nes.

LES OGSÅ:
80 prosent fall i piratkopierte sanger
Millionene strømmer inn
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.