Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Instagrams mathovedsteder

Tekst
Bilder hentet fra Instagram

Bilder hentet fra Instagram

Bangkok er hektet på makroner, og i Oslo er det bilder av "pulled pork" som deles hyppigst. Se hvilken mat folk skryter av hvor.

- Å dele estetiske matbilder på Instagram er ikke bare gøy, men er blitt en stor ressurs for matinteresserte fordi man kan se hva som er populært på de ulike, lokale matscenene i verden.

Det europeiske fotoselskapet Photoworld har kartlagt hvilken mat som er hetest å instagramme i verdens matbyer.

- Vi samlet inn data fra over 100 000 foto som ble publisert på Instagram med relevante hashtags mellom 10 og 18 mars i år og utviklet et interaktivt kart, forteller kommunikasjonsansvarlig Hayley Francis i en pressemelding fra Photoworld.

Her kan du søke deg frem i det interaktive kartet til Photoworld

 

18 ulike hastags som #bacon #pulledpork og #burrito, avslører både forventede og overraskende resultater.

Selv om franskmennene elsker sine klassiske makroner, er det i Thailands hovedstad Bangok og Sør-Koreas Seoul at søtsaken blir hyppigst dokumentert av ivrige instagrammere. Noen matretter holder seg innenfor landegrensene og det interaktive kartet viser at nesten 40 prosent av hashtaggene til currywurst kommer fra Berlin eller andre tyske byer.

Ikke overraskende er det New York som er matby-tagger nummer én og tar innersvingen på de fleste byer når det kommer til å legge ut bilde av bacon, empanadas, jerk-kylling, pizza og sushi.

 

Hektet på revet gris

Norge troner ikke i teten over noen av mathastaggene, men skal man tro statistikken er det trenden med langtidsgrillet svinekjøtt under hashtaggen #pulledpork, som hevder seg sterkest blant matglade nordmenn på Instagram.

- Det forundrer meg ikke, sier Ina Shelby matblogger og redaktør for matbloggsentralen.

- Siden pulled pork kom på det norske markedet og inn i vanlige hjem har det vært en populær rett å vise frem.

Shelby som selv er en aktiv hashtagger på Instagram, mener det er en viktig kanal for dem som er opptatt av mat. 

- Å dele matbilder under tilpassede hashtags er god promotering. I sommer ser jeg en klar tendens med å legge ut og hastagge bilder av hjemmelagde ispinner laget av most frukt.

Les mer om mat og vin på Smak.no

Meld deg på nyhetsbrev fra Smak.no her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner