Shippingmessen Nor-Shipping er inne i sin andre dag og representanter fra mer enn 60 land stimler til ulike seminarer og paneldiskusjoner.

En diskusjon omkring nye områder utvikler seg raskt til spørsmål knyttet til oljepris og kostnadskontroll. Her trykker CNN-journalist Todd Benjamin, som styrer diskusjonen, åpenbart på ømme punkter.

Skipsreder, mangemilliardær og shippingnestor bak selskaper som undervannsrørlegger Subsea 7 og offshore-rederiet Siem Offshore griper ballen engasjert.

Han peker på akutt ingeniørmangel, og er ikke i tvil om rådet til dagens unge; - Jeg ville ha blitt ingeniør, sier han.

Ville avbryte ferien
Siem har forsøkt å gjøre noe med situasjonen personlig. For å hjelpe sine greske kolleger tilbød han ifjor vår Universitetet i Aten å ansette 80 prosent av de beste ingeniørene de utdannet hvert år. Siem ville personlig fly inn og stå på torget i den greske hovedstaden for å fortelle studentene om de store mulighetene, opplyser han til DN.no.

- Jeg ville avbryte ferien for å få dette til, sier han.

Man skulle tro at Hellas, med en ungdomsledighet på rundt 50 prosent, ville gripe muligheten med begge hender.

Men, greske politikere er ikke lett å forstå seg på, antyder Siem. Henvendelsen falt på steingrunn, og universitetet utdannner dermed fortsatt kun 60 ingeniører i året.

- Svaret derfra, var at politikerne ikke ville ødelegge ferien, sier skipsrederen.

Oljesjef Andy Brown i Shell var bekymret. Selskapet har måtte henvende seg til land som India, der utdanningen av ingeniører er både god og høyt skattet.

- Vi ser at Nord-Europa rett og slett ikke produserer nok gode ingeniører, sier han.

Ikke nok gode
Paneldeltaker Michaeal Hurley fra revisjonsselskapet PWC, delte sine erf#229er fra Storbritannia.

Han mener det er en helt annen generasjon som nå går ut høyskolene enn for 15-20 år siden, der balanen mellom jobb og fritid nå er langt mer ettertraktet.

- Jeg tror at bransjen rett og slett ikke er attraktiv nok, sier han.

Mangelen på folk holder også Irene Waage Basili i offshorerederiet GC Rieber Shipping våken om natten.

I praksis betyr at større aktører som Aker Solutions, Statoil og andre støvsuger markedet, med de implikasjoner det har på tilgange til kvalifisert personnel og sikkerheten, påpeker hun.

- Det er fint om snakke om kostnadskontroll, men i virkeligheten blir lite gjort, sier Basili.

Nettopp kostnadskontroll stod høyt på agendaen under onsdagens program på Nor-Shipping.

Flere i paneldiskusjonen opplevde det som et fyndord, og at problemet var mer fundamentalt. Realiteten er at det utdannes for lite kvalifisert personnel. Norges Rederiforbund opplyser at 8 av 10 av deres medlemmer har akutt mangel.

Toppsjef Ivar Brandvold i riggselskapet Fred. Olsen Energy mener at kostnadsspiralen vil gjør at energi må prises høyere.

Samtidig er han tydelig på at det er på tide at man erkjenner at man er en høykostnadsbransje, og slutter å bare prate.

- Spørsmålet er hvordan vi kan utnytte ny teknologi, sier han.

Les også: Grepene som sikrer deg høyere lønn

<b>Slik blir du en superforhandler</b>

<b>Skill deg ut blant jobbsøkerne</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.