Asiater og folk fra vesten håndterer konflikter helt forskjellig, skriver epn.dk.

I østen unngår man helst direkte konfrontrasjon som er vanlig i vesten, og mange asiater opplever en åpen konflikt som barnslig og unødvendig.

De vil heller involvere en tredje part, gjerne en leder, for å løse konflikten, eller de kan uttrykke sin utilfredshet gjennom metaforer og hentydninger.

Mange er ikke klar over hvor store kulturforskjellene er før de plutselig står der totalt forvirret over oppførselen til en utenlandsk kollega.

En blogg på Harvard Business Reviews hjemmeside beskriver hvordan det kan gå hvis man ikke er klar over forskjellene mellom folk fra Asia og vest-Europa.

Tre råd
Her er tre gode råd til hvordan du håndterer samarbeidet med kinesere og andre asiater.

* Legg merke til om det blir sagt noe mellom linjene. Lytter du til en fortelling som har en annen betydning enn slik den umiddelbart fremstår? Tenk over om det er en skjult betydning - og vær med på leken ved for eksempel å spørre: "Interessant, hvorfor tror du personen i fortellingen gjorde det? Og hva forventet han av andre?"

* Foreslå en midlertidig løsning og fremfør det som et spørsmål: "-Skal vi gjøre det på denne måten?, og lytt etter om din kollega antyder at det ikke lar seg gjøre, eller om han sier "ja" som egentlig betyr "nei, det er ikke mulig".

* Ikke la deg irritere over at en tredje part plutselig blander seg inn. Hvis en asiatisk kollega unngår å konfrontere deg direkte er det et tegn på respekt, også selv om han er uenig med deg.

Les også: Kina og Norge



- Mange flere nordmenn må kunne kinesisk


- De oppførte seg som husmødre og barn

Fem dyrekjøpte lærdommer fra Telenors India-satsing
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.